3p

Budapesten két nagyobb társaság foglalkozik kerékpárok bérbeadásával és túrák szervezésével. Mellettük több kisebb cég is belépett a bérlő piacra, ám jelentőségük ma még nem nagy. A kerékpáros turizmusban van lehetőség Budapesten is, ám komolyabb kormányzati szerepvállalásra lenne szükség - már ami a bicikliutakat illeti. Mfor.hu háttér.

Konkurencia van, harc még nincs, utak talán lesznek

Bár dinamikusan nő a bérlők száma, egy ideig biztosan nem lesz milliárdos üzlet a biciklik bérbeadása. A Budapestbike.hu az első évben - mint minden tipikus vállalkozás - tetemes veszteséget termelt, tavaly már csak egy keveset, az idén pedig talán egyensúlyba áll a mérleg - mondta az ügyvezető.

A lehetőséget egyre többen próbálják megragadni. A túraboltot működtető Low Alpine például az idén tavasszal kezdett el kerékpárokat bérbeadni: Budapestbike.hu bázisától pár méterre jelent meg, persze egyelőre még kicsiben, vagyis kevés kerékpárral és csak bérbeadással.

A Low Alpine egyelőre - az önkormányzattal kötött megállapodás szerint - csak négy kerékpárt adhat ki egyszerre, de annak ellenére, hogy mindössze pár hónapja kezdték meg a szolgáltatást és csak takaréklángon, hetente 10-15 bérlővel számolnak.

A tipikus kerékpárbérlő egyébként külföldi turista. Nemcsak fiatalok szállnak azonban nyeregbe: az amerikai turistákra jellemző, hogy akár hatvan felett is szívesen körbetekernek a városban.

Kulturálatlanok vagyunk

Az egyre bővülő piacon talán az a legnagyobb fékező erő, hogy itthon még nem alakult ki igazán a kerékpáros kultúra. Ez mind az autósokra, mind a biciklistákra vonatkozik. Csak az utóbbi fél évben kezdett megtanulni egymás mellett élni a kerékpáros, az autós és a gyalogos.

Arról nem is szólva, hogy a fővárosi kerékpárutak nagyon sok helyen sok mindenre alkalmasak, csak biciklizésre nem. Vagyis ezen a szinten komoly kormányzati szerepvállalásra lenne szükség. A tapasztalatok szerint leginkább a tengerentúli turisták lepődnek meg a budapesti kerékpárutak állapotán.

Micsoda útjaink vannak

Budapesten hozzávetőleg 140 kilométernyi kerékpárút létezik. A hálózat évente mindössze pár kilométerrel bővül, ami nagyon kevés, mivel a színvonalas hálózathoz 400 kilométer kerékpárútra lenne szükség. Bécsben, ahol a biciklis kultúra nagyságrendekkel fejlettebb, ezer kilométert tesz ki ez a szám.

Nem sokkal jobb a helyzet országos szinten sem. Az Európát átszövő transzkontinentális hálózat, az Euro Velo két szakasza is érinti hazánkat (hasonlóan a vasúthoz és autópályákhoz).

Transzeurópai utak

Az egyik a Tisza mentén halad (Norvégiától Athénig tart a teljes, hatezer kilométeres út) 400 kilométeren keresztül. Jóllehet nincs végig kiépítve, de alacsonyabb rendű utakon végig lehet menni, leszámítva a városi szakaszokat, ahol mindenképpen ki kellene építeni a kerékpérutat (például Szegeden).

A másik Euro Velo ötezer kilométer hosszú, és az Atlanti-óceántól a Fekete-tengerig vezet. Itthoni hossza 450 kilométer: egyes szakaszokban kiépült, így a Szigetközben, Esztergomnál, Budapesten keresztül, Zebegény és Dunakeszi között, valamint Ósükösd és Baja között. A gazdasági és közlekedési minisztérium egyébként mintegy egymilliárd forintot osztott szét tavaly és idén a hálózat bővítésére.

F. Szabó Emese

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
A kerékpáros közlekedésért kampányol a BKV Áprilistól indulnak az idei ROP-pályázatok Év végétől ökotaxizhatunk Párizsban

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!