5p

Az elmúlt időszakban egyre több vállalkozás szerveződött arra, hogy embereket közös vásárlásra bírjon, amellyel tagjaik számára komoly kedvezményeket tudnak biztosítani. A közösségi vásárlás trendjeiről, kockázatairól és előnyeiről kérdezte az mfor.hu Markót Imrét, az egyik hazai vásárlói közösség, a Forensis Autóklub ügyvezető igazgatóját.

Markót Imre: közösségek vevői erejükkel kedvezőbb vásárlási feltételeket érnek el

- Az elmúlt időszakban gombamód szaporodnak a közös vásárlásra ösztönző szervezetek, legyen szó online közösségekről, vagy „klubokról”. Több szervezet, így például a PSZÁF azonban figyelmeztetett az elmúlt időszakban ennek kockázataira. Hogy látja, mikor vélelmezhető, hogy csalás áldozata lett valaki?

- A vásárlói klubok és a közösségi vásárlás is részben a válság termékei, mindenki szeretne jobban járni, naponta jelennek meg jobbnál jobb ajánlatok érdemes odafigyelni, azonban csodák nincsenek, itt sem árt az óvatosság. Helyes, ha a hatóságok rajta tartják a szemüket ezen a turbulens piaci szektoron, ahol sok az új szereplő, vigyázzanak a fogyasztók érdekeire. A Forensis nem vásárlói klub elsősorban, mi egy nagyon nagy fogyasztói csoport érdekeit képviseljük.

- Beszéljünk a "legális" vásárlói közösségekről. Milyen előnyei lehetnek a közös vásárlás során a fogyasztóknak?

- A közösségi vásárlás mindenkinek jó lehet, pontosabban hosszútávon csak akkor van jövője, ha a vevőnek és az eladónak egyaránt jó üzlet. A vevők számára kedvezőbb árakat hozhat, az eladók számára olcsóbb bevételszerzést, például spórolhatnak a lerövidülő kereskedői útvonalon vagy kisebb marketing költségeken. A közösségek tehát képesek vevői erejükkel kedvezőbb vásárlási feltételeket elérni.

- Az érthető, hogy a nagyobb mennyiség miatt a klubok kedvezményt érnek el a vállalatoknál, melyek egy részét továbbadják tagjaik számára. De miért éri meg a cégeknek egy-egy ilyen szolgáltatás, hiszen gyakran 20-30 százalékos, esetleg még ennél is komolyabb kedvezményt kínálnak? A jelenlegi "padlóról feltápászkodó" gazdasági helyzetben nehezen elképzelhető, hogy a társaságok ekkora haszonkulcsokkal dolgoznának.

- Egy termék vagy szolgáltatás kínálati ára sokféle költségelemből áll, így például a fent említett disztribúciós és a marketing költségekből is. Ha a közösséget szervezők megfelelő partnereket találnak, akkor a termék árát alkotó költségek egy része fel sem merül a forgalmazónál, hisz ezen az értékesítési csatornán nincs szükség ezekre.

- A közös vásárlási rendszereknek egyik előfutárának tekinthetők a törzsvásárlói programok. Ezek immár több éves múltra tekintenek vissza, elég a legismertebbeket a Supershop, vagy a Multipont kártya programokat említeni. Mennyiben alapozta meg a vásárlók bizalmát, hogy ezek mögött a legismertebb magyarországi vállalatok állnak?

- Ezektől a rendszerektől sokat tanulhatnak az új belépők, ezek a rendszerek szinte mindig közüzemi szolgáltatásra vagy gyorsan forgó árucikkekre építettek (élelmiszerre például). A rendszerek sikerében a lojalitást építő vállalatok kulcsszerepet játszottak, ezeknek a pontgyűjtő rendszereknek a célja a vásárló "röghöz kötése" volt, ami sikerült is.

- Az internetes közösségek erejét mutatja, hogy az amerikai Groupon a Forbes magazin szerint a valaha volt leggyorsabban növekvő cég. A hazai online közönség mennyire érett az ilyen kezdeményezésekre, a nyár óta megjelent lassan tucatnyi magyar nyelvű, és helyi árukat és szolgáltatásokat kínáló oldalak közül hány maradhat talpon?

- A fogyasztási szokások jelentős változáson mennek át, a fogyasztók többsége a legjobb feltételekkel szeretne vásárolni, erre jelent megoldást a közösségi vásárlás vagy a vásárlói klub. Szerencsés helyzetben van a magyar fogyasztó, hiszen cégek sokasága szeretne neki kedvezményt adni. Csak az lesz sikeres, aki valódi előnyöket tud majd szolgáltatni a fogyasztók számára, aki valóban a háztartások kiadásait tudja csökkenteni, csak az ő brandje lesz a spórolás szinonimája.

- Ön az egyik tematikus vásárlói közösség, a Forensis Autóklub vezetője. Tapasztalatai szerint egy-egy közösségnek mekkora létszámúnak kell lenni, hogy az a szervezet és a tagok számára is hatékony legyen?

- A Forensis valóban egy tematikus közösség, az autós és motoros társadalom számára kínálunk elsősorban kedvezményeket, ők a legnagyobb fogyasztói csoport. A közösség mérete és a feltételek egyenes arányban vannak egymással, már egy nyugdíjas klubnak is érdemes megpróbálnia a szolgáltatókkal tárgyalni a feltételekről, de jelentős kedvezményhez több ezer fogyasztó szükséges. A Forensis a partnerei felé 50 ezer fogyasztót vállalt az idei év végére ezt sikerült túl is teljesítenünk. Jövőre még több autós nevében tárgyalunk a szolgáltatókkal, jobb feltételekért.

- Egy viszonylag kis piacon, mint a magyar mennyire van helye, egy tematikus vásárlói klubnak, esetleg várható, hogy a jövőben a Forensis is elmozdul az autós témakörtől és szélesebb termék- és szolgáltatáspalettát kínál majd kedvezményesen tagjainak?

- A Forensis és a versenytársaink előtt is két fejlődési irány van az egyik a háztartások mind több költsége felé nyitni, minél több számlatípusból alkudni, már el is kezdtük az ilyen irányú lépéseket, a klubtagok az elmúlt hetekben megismerkedhettek új az autós világon túli kedvezményt adókkal is. A másik irány a regionális terjeszkedés, határon túli kártya elfogadók és kártya tulajdonosok bevonása a rendszerbe. Ezen a területen is elindultunk, olyan kedvezményeket adó partnerekkel kezdtünk dolgozni, akik regionális szereplők, velük együtt szeretnénk tovább bővíteni a hálózatot.

KB

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!