2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A román nemzeti vasútüzemeltető társaság, a CFR új elektronikus jegykiadási rendszert vezet be 350 állomáson és utazási irodánál, 25 millió dolláros (5,3 milliárd forint) összköltséggel. Hazánkban is hasonló összeget fordítanak a rendszer korszerűsítésére.

Az új rendszer mintegy 45 másodpercre csökkenti a jegykibocsátás átlagos idejét, megszüntetve a jegytípusok különbözőségeiből, illetve a kivételekből adódó hosszas jegykiállítást. Az elektronikus rendszert eddig 42 állomáson és utazási irodában vezették be, országos elterjesztése 2007 végéig várható. Tavaly szeptembertől 2007. decemberig negyedévenként reálértéken 5-7 százalékkal emelkednek a vasúti szállítási díjak Romániában. Az időszak egészében így 50-60 százalékos tarifaemelkedés várható.

Az intézkedést a román államvasutak hosszú távú válságának elkerülésére hozták, a vasút stratégiai terve keretében. A vasúti személyszállítás díjait a közlekedési minisztérium felügyeli, és a kormány jóváhagyása nélkül a vasút üzemeltetője nem módosíthatja azokat: saját hatáskörében csak az inflációhoz igazíthatja, ha az utolsó tarifaemelést az infláció 5 százalékkal meghaladja.

A stratégiai tervben a román vasutak helyzetével kapcsolatban megállapították: a munkaköltségek az üzemeltetési költségekben csupán 20 százalékot tesznek ki, miközben az európai átlag 40-50 százalék.

A terv megállapításai szerint az üzemanyag-, áram- és vagonárak jelentősen növekedtek az elmúlt évek alatt. A hatóságok szerint ez oda vezetett, hogy a vasúti szállítás költségeihez az állami hozzájárulás aránya meghaladta az európai átlagot, míg az utasok által fizetett díjak jóval az európai átlag alatt vannak. A bevételek hiánya miatt a vasút üzemeltetője nem tudja fizetni kötelezettségeit a vasúti infrastruktúra kezelőjének.

Hazánkban a MÁV is dolgozik hasonló rendszeren: a több mint 5 milliárd forint értékû beruházás eredményeként mintegy 400 pénztárgéppel lesz lehetõség a belföldi és a nemzetközi menetjegyek kiadására, a helyfoglalásra és az elektronikus díjszabási és menetrendi felvilágosításra. A fejlesztés alatt álló rendszer a fejlett európai vasutak színvonalának megfelelõ szolgáltatást nyújt majd, mondta el korábban Manninger Jenő közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár.

MTI/Mendzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!