3p

Az olimpia nagy üzlet, kérdés, hogy kinek. A reklámozók igencsak visszahőköltek a hosszú tiltólista láttán, mely szavakat mellőzzenek, ha nem akarnak bajba kerülni.

[ajanlo=474][igazitas=left/]A 2012-ben megrendezésre kerülő olimpiai játékok jelentősen fellendíthetik a brit gazdaságot, a hirdetőknek azonban igencsak észnél kell lenniük, milyen nyelvezettel csalogatják a nagyérdeműt.

A "London 2012" nevű hivatalos weboldal már közölt is egy feketelistát feltűntetve azokat az olimpiához kapcsolódó kifejezéseket, melyeket csak a hivatalos szponzorok használhatnak.

A tetemes sor láttán a reklámszakemberek máris nemtetszésüket fejezték ki. A tiltások szinte lehetetlenné teszik a cégek számára, hogy a játékokat akárcsak jelzés szintjén is megemlítsék anélkül, hogy bajba sodornák magukat. A javaslat értelmében a világszerte egyértelmű szimbólumnak számító olimpiai karikák használata sem lenne megengedett.

A hirdetésben gyakorlottak szerint az új törvénytervezet annyira szélsőséges, hogy veszélybe sodorhatja azokat a kiskocsmákat is, amelyek táblákon hirdetik a játékokat. A kulturális és média osztály nem látja ilyen sötéten a helyzetet és állítások szerint számos módja lesz annak, hogy a vállalatok kivehessék részüket az olimpiai előkészületekből. Az olimpiai bizottsággal kötött szerződésben foglaltaknak - mely a bújtatott reklámok ellen indít keresztes hadjáratot - azonban eleget kívánnak tenni.

Az olimpia nem kis üzlet, a 2,25 milliárd dolláros bevételből 790 milliót tesz ki a szponzoroktól befolyó összeg. A három legnagyobb multi, mely exkluzív reklámjogot kapott az utóbbi időben a Coca-Cola, a McDonalds és a Visa volt. A londoni szervezők brit vállalatokkal köthetnek szerződéseket, melyek a működési költések akár 40 százalékát (580 millió font) is fedezhetik.

Így a bújtatott reklám az olimpia egyik nagy ellenségének tekinthető. Csak az a vállalat hajlandó nem kis összeget áldozni a szponzorációra, amely valóban meggyőződött róla, hogy ő az egyedüli a sportesemény körüli hírverésben. Botrányra akad jó néhány példa. Az 1996-os atlantai játékokon a Nike tört borsot a hivatalos szponzornak számító Adidas orra alá óriásplakátjaival, melyeket a stadionok környékén helyezett el. Ezt a bakit a londoniak már nem követik el, mivel felvásárolták az összes környékbeli hirdetési felületet a játékok idején.

Az olimpiai szervezőbizottság szóvivője szerint elengedhetetlen a jogi szabályozás. Ez védi az olimpiai márkanevet, s nem utolsó sorban ennek köszönhetően könyvelhettek el némi profitot az athéniak is.

Ugyan a törvény még nincs elfogadva, már több kereskedő is hangot adott elkeseredettségének.

Néhány a védett márkák közül:

  • Az olimpia szó és annak melléknévi formája.

  • Az olimpiai ötkarika, a brit csapat és a brit olimpiai bizottság logója.

  • A 'London 2012' fogalom, a london2012.com.

  • A 2012-es játékok logója és kabalája (ez utóbbi még nem készült el).

  • Az olimpiai mottó: Citius, Altius, Fortius.

  • Ugyancsak tiltott a következő szavak használata: játékok, medál, arany, ezüst, bronz, 2012, szponzor, nyár.


  • Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!