4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az államháztartás hiányának rendezése elemi szükséglet volt, ám a rövid távú célokon túl a kormány által meghirdetett intézkedéscsomag nem mutat fel reális alternatívát. A tervezetből süt, hogy a cél a mielőbbi stabilizáció felmutatása a brüsszeli pénzek lehívhatósága érdekében, ami majd a kabinet szerint varázsütésre megoldja a problémákat. Az mfor.hu Hét Diagramja sorozatában Petschnig Mária Zita értékeli az eddig napvilágra került lépéseket.

Csak megvezetjük az EU-t és minden rendben lesz?

Kapkodás jellemzi az átalakítást célzó intézkedéseket

Noha a kabinet - a program hiátusait pótlandó - hamarosan elkezdett a reformokról beszélni (oktatási reform, árreformok), továbbá előrébb hozta a több-biztosítós egészségügyi rendszerről és a nyugdíjreformról korábban kilátásba helyezett döntések dátumait - ezek az utólagos kiegészítések inkább kapkodásra, mintsem határozott kormányzati elképzelésekre utaltak. Arra, hogy a kormány megpróbál utána futni a pénzének.

A frankfurti és a londoni találkozások is ebbe a sorba illeszkedtek. Ezek egyik itthon kommunikált tanulsága az volt, hogy a piacok nem ismerik jól a csomagot, mert nem vették észre, hogy annak felét a kiadások faragása teszi ki. Mentségükre csak az szolgált, hogy ez utóbbi fele nem szerepelt az Új egyensúly programban; a 2007-re előirányzott 1000 milliárd forintos hiánycsökkentés a bemutatott adóemelésekből így is összejött. (Vagyis vagy a bevételnövelés programja dezinformatív, vagy a hiánycsökkentés mértéke.)

Az Új egyensúly programban foglaltak és az azt követően bemutatott lépések legfőbb problémája, hogy összességében bár mennyiségileg helytállók, minőségükben nem lépik át annak az ötlethalmaznak a tartalmát, amelyből süt, hogy a cél a mielőbbi stabilizáció felmutatása a brüsszeli pénzek lehívhatósága érdekében. Aztán majd minden rendbe jön magától, a fejlesztések megindulásával. Ez a kormányzati elgondolás kevés, felületes és nem meggyőző.

Az ötletek és a különféle javaslatok sajnos nem állnak össze konzisztens gazdaságpolitikává, vagy más oldalról: nem ismert az a gazdaságpolitika, amihez a bejelentett intézkedések kapcsolódnának. A részekből nem rakható ki az egész: a fiskális politika hézagosan ismert, a jövedelempolitika még annyira sem, s csak annyi biztos, hogy nincs együttműködés a kormány és a monetáris politika között. Így nem lehet stabilizációs programot végrehajtani, vagy csak az indokoltnál nagyobb áldozat mellett. S mint az eddigiekből kiderült: nem lehet megnyerni hozzá a külső befektetők támogatását, vagy csak az indokoltnál magasabb áron.

Monetáris politika nélkül nem ismételhető meg a Bokros-csomag sikere

A Bokros-csomag sikerét a fejlesztésekre és az export ösztönzésére koncentráló, a vállalkozások javára történő jövedelem-átcsoportosítást preferáló gazdaságpolitika, s nem utolsó sorban a Bokros-Surányi páros szoros együttműködése adta (a privatizációs bevételeken túl). Bár ma más a helyzet, mint tizenegy évvel ezelőtt, és az alkalmazható eszköztár is különbözik (nem lehet leértékelni, vámpótlékot beiktatni, csúszó árfolyamrezsimet bevezetni, nagy áremelkedéssel elinflálni az adósságot), de a stabilizációs gazdaságpolitika és az ehhez igazodó monetáris politika elengedhetetlen feltétele lenne annak, hogy a magyar gazdaság elkerülje a beláthatatlan következményekkel járó pénzügyi válságot.

Csak remélni lehet, hogy a szeptember elejéig elkészítendő konvergencia-program meggyőző gazdaságpolitikához igazítva mutatja be a rövid távú gazdaságstabilizáció teljes eszköztárát és a hosszabb távon hatásos államháztartási reformokat. Az időközben elfogadott törvényekkel, a realitások számbavételén alapuló 2007-re szóló költségvetés bemutatásával, amely hitelt érdemlő módon tartalmazza a GDP arányos államháztartási hiány 4-4,5 százalékpontos csökkentését, a kormány sokat törleszthet felhalmozott hitelesség-adósságából. Ma még van esély erre a forgatókönyvre is.

Petschnig Mária Zita
A szerző a Pénzügykutató Rt. munkatársa

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!