3p

Megújult stratégiával válaszol a diszkont-légitársaságok térnyerése nyomán keletkező kihívásokra a British Airways (BA). A légitársaság új, egyirányú jegyárakon alapuló árstruktúrát vezet be, Magyarországon pedig csaknem harmadával csökkenti eddigi legalacsonyabb tarifáját, derül ki az mfor.hu tudósításából.

Anna Chmelikova

"Annak érdekében, hogy a cég az első számú légitársaság maradjon a piacon, meg kell újulnunk" - közölte keddi budapesti sajtótájékoztatóján Anna Chmelikova, a BA Magyarországért, Csehországért és Szlovákiáért felelős kereskedelmi igazgatója.

Londoni csatározások

A verseny nagyságát érzékeltetve elmondta: Európában jelenleg több mint száz légitársaság keresi az utasok kegyeit, közülük mintegy 60 tartozik a diszkont szegmenshez. A Budapest-London szakaszon például idén nyáron 4 cég (BA, Easyjet, Malév, Wizz Air) közlekedtet gépeket, ami heti 74 járatot jelent. (A végsőkig kiélezett harcot jelzi, hogy a SkyEurope év elején jelentette be, hogy a - járatok veszteségessége miatt - júniustól kivonul erről a szakaszról.)

A BA felmérése szerint az utasok három tényező alapján - ár, az utazási időpont változtathatósága, illetve az ár-érték arány - választanak maguknak légitársaságot. Kilencből négy ember például abban az esetben utazna ismét Londonba, ha valóban kedvező árú és rugalmas ajánlatot kapna.

Egyirányú jegyek a retúrár feléért

A fenti tényezők láttán a BA úgy döntött, hogy - a hagyományos légitársaságok közül elsőként - április 20-tól Európán belül egyirányú tarifán alapuló jegyárakat vezet be, azaz az egy útra szóló viteldíj a legkedvezőbb retúrár 50 százaléka lesz. Ezzel párhuzamosan Anglián belül, illetve 65 európai célállomáson csökkentette legolcsóbb jegyeinek árát.

Számokban kifejezve mindez azt jelenti: Budapest-London viszonylatban a legkedvezőbb retúrjegy ára - illetékek nélkül - 31 százalékkal 20 ezer forintra csökken, egyirányba pedig 10 ezer forint lesz a legalacsonyabb tarifa. (Ez már nagyon közelít a diszkont-cégek áraihoz.) Chmelikova azt nem közölte, mennyi jegyet bocsátanak ilyen árszínvonalon forgalomba.

Annyit viszont elárult: a kínált helyek száma nem csökken a tarifával párhuzamosan, illetve nem egyedi akcióról, hanem egész évre szóló stratégiáról van szó. Újságírói kérdésre válaszolva kifejtette: további árcsökkentést nem terveznek. Hozzátette: nem tekintik egyenrangúnak a fapadosokat, legalábbis abból a szempontból, hogy a BA - azokkal ellentétben - teljes körű szolgáltatást kínál.

Mint ismert, a közelmúltban több hagyományos légitársaság is jelentősen csökkentette árait a fokozott verseny miatt. A Malév időről időre újabb akciókkal rukkol elő, de folyamatos árcsökkentő lépések figyelhetők meg

a Lufthansánál is.

A BA itthon is egyre inkább erősít az online értékesítés területén. (A low cost társaságoknál az már kezdetek óta alapvető - sok esetben szinte kizárólagos - gyakorlat.) Ennek köszönhetően a brit cégnél - a teljes magyarországi eladásokon belül - utóbbi aránya 2 százalékkal 8 százalékra bővült a 2005-2006-os üzleti évben. Ezzel párhuzamosan egy év alatt - 110 százalékos emelkedést produkálva - 6 százalékra nőtt azon magyar utasok száma, akik igénybe veszik az online check-in szolgáltatást (azaz közvetlenül otthonról vagy munkahelyéről jelentkeznek be a járatokra).

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!