3p

Fasimon Sándor a Mol magyarországi tevékenységéért felelős vezérigazgató-helyettese a Világgazdaságnak adott interjújában beszél az új szénhidrogén-koncessziók szükségességéről, valamint a rezsicsökkentés negatív hatásairól.

A támogató szabályozás , illetve egyes beruházások megtérülésének függvénye, hogy a Mol mennyit tud megvalósítani az erre az évre tervezett, magyarországi beruházásaiból. Fasimon Sándor, a csoport magyarországi tevékenységéért felelős vezérigazgató-helyettese a Világgazdaságnak elmondta: a tavaly ősszel meghirdetett program idei része a kutatást és a termelést érinti, az összegből 40-50 milliárd jutna erre az évre.

Az igazi nehézség a kutatás területén várható. „2010-ben zártnak minősítették Magyarországot, azóta nem hirdettek új koncessziót. Pedig a Mol felkészült: 2010 óta 30 ezer négyzetkilométerről 3,5 ezer négyzetkilométerre csökkentette a koncessziós területei nagyságát. De hiába, három éve sem szénhidrogén-, sem geotermikus lelőhelyre nem lehet pályázni. Így viszont nehéz lassítani a kimerülőben lévő, hazai lelőhelyek termelésének csökkenését. Az idő is sürget, hiszen a kutatás indításától 7-10 év is eltelhet a termelés megkezdéséig a nemzetközi gyakorlat szerint, de Magyarországon is kell 3-4 év.

Nehezíti a helyzetet a rezsicsökkentés

A támogató szabályozást hiányából máshol is gond lehet. Problémás lehet a rezsicsökkentésben igencsak érdekelt földgázszállítás is, továbbá a gáztermelés, az 1998 előtt művelés alá vont mezők gáza hatósági ára miatt. Ha még lejjebb kell vinni az árat, a tevékenység gazdaságtalanná válhat, a Mol pedig nem tudja folytatni azokat. „Összességében tehát e korlátok miatt vannak kételyeim fejlesztési programunk kapcsán, a legjobb hozzáállásunk és a pénzügyi feltételek megléte ellenére is” – közölte Fasimon.

A terv másik fele viszont sínen lévőnek látszik. Ennek részeként például butadién üzem épül a cég tiszaújvárosi finomítójában. Bő 10 milliárdba kerül a tiszaújvárosi és a százhalombattai létesítmények közötti termékvezeték felújítása, és nagyjából ugyanennyibe a logisztikai parkjainak fejlesztése. A társaság 17 milliárd forintból évi 3,5 millió tonnásról 5 millió tonnásra bővíti a kétirányú szállításra alkalmas Barátság 1 kőolajvezeték Magyarország és Szlovákia közötti szakaszát. A Dunai Finomító területén építendő gázüzemű erőmű terveivel viszont még kivár a Mol.

Annál nagyobb hangsúly van a Mol-csoport finomítói hatékonyságának a javításán. A leesett európai kereslet miatt a földrész kapacitásainak a 8 százalékát leállították, de még mindig nagy a túlkínálat.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!