Az 532 ellenszavazat nem meglepetés, miután az előző napi vitában már egy frakció sem biztosította támogatásáról az európai bizottsági javaslatot. Az EP 2003. november 20-án egyszer már utasította az első tervezetet. Az Európai Bizottság ezután állt elő újabb javaslattal, amely azonban több képviselő szerint nem eléggé különbözik az előzőtől.
[ajanlo=1467][igazitas=left/]A plenáris vitában Jacques Barrot közlekedési biztos azt mondta, a javaslat célja az európai kikötők modernizálása. Közölte, hogy a bizottság nem adja fel, újabb javaslatot dolgoz ki a témában.
A modernizálás és a kikötőkben dolgozók érdekei nem feltétlen találkozik, ezt jelzi, hogy a liberalizációs szavazásra több ezer dokkmunkás gyűlt össze Strasbourgban, de Európa minden érintett országában jelezték az érdekképviseletek, hogy nem értenek egyet a tervezettel. Több nagy kikötőben sztrájkot hirdettek, ami megbénította a kikötői forgalmat, máshol tömegtüntetéseket tartottak.
A leghevesebb tiltakozás Strasbourgban volt, ahol a dokkmunkások és a rendőrök össze is csaptak, a francia rendőrség könnygázt, vízágyúkat is bevetett a parlament épülete előtt demonstrálókkal szemben.
A kikötői szolgáltatások liberalizálásának ügye régóta húzódik. 2003. november 20-án az EP 209-229-16 arányban elutasította a már a parlamenti-tanácsi egyeztető eljáráson is átment első tervezetet. Az Európai Bizottság ezután állt elő újabb javaslattal, amely azonban több képviselő szerint nem eléggé különbözik az előzőtől.
MTI / Menedzsment Fórum