5p

A '90-es évek végére olyan korszerű akkumulátorokkal és elektronikus berendezésekkel jelentkeztek az elektromos targoncák fejlesztői, amelyek ha nem is egycsapásra, de megoldották a korszerűtlenebb gépek korábbi üzemeltetési problémáit. Prognózisok szerint a motoros és elektromos targoncák előfordulásának aránya ma még 60/40 százalék a gyors innovációnak és a piacmozgásnak köszönhetően azonban ez az arány egyre inkább az 50/50 százalék felé tolódik. Giczy Gyulával, a TWS Kft. ügyvezető igazgatójával az említett generációs különbségekről beszélgettünk.

SCM magazin, IV. évfolyam 6-7. szám, 2000. július-augusztus, anyagmozgatás rovat
A cikk angol nyelvű változata

A '90-es évek végére olyan korszerű akkumulátorokkal és elektronikus berendezésekkel jelentkeztek az elektromos targoncák fejlesztői, amelyek ha nem is egycsapásra, de megoldották a korszerűtlenebb gépek korábbi üzemeltetési problémáit.

Prognózisok szerint a motoros és elektromos targoncák előfordulásának aránya ma még 60/40 százalék a gyors innovációnak és a piacmozgásnak köszönhetően azonban ez az arány egyre inkább az 50/50 százalék felé tolódik. Giczy Gyulával, a TWS Kft. ügyvezető igazgatójával az említett generációs különbségekről beszélgettünk.

Becslések szerint a ma Magyarországon üzemben lévő targoncák 25 százaléka régi generációs kivitelű. Elsősorban a kis és középvállalati rétegnél gyakoribb az előfordulásuk. A régi generációs kivitel e megfogalmazásban azt jelenti, hogy az eszköz nem tartalmazza azokat a fejlesztéseket, amelyek mára a motorostól akár előnyösebbé is tehetik az elektromos targoncák használatát.

A targoncapiacon egészen a kilencvenes évekig a motoros üzemű gépek számítottak keresettnek, melynek oka elsősorban az elektromos targoncák üzemeltetési problémáiban keresendő. E körbe mindenképpen az akkumulátor működési, töltési és tárolási problémái sorolandók. A korábbi generációs savas akkumulátorokkal szemben kifogás volt, hogy savas gőzt bocsát ki, hamar lemerül. Töltése körülményes volt, mert kizárólag az arra kijelölt töltőhelyiségben lehetett végrehajtani. Előfordult, hogy helytelenül töltötték fel az akkukat, ami abból adódott, hogy az akkumulátor töltőket be kellett állítani, ehhez azonban nem értettek a munkával megbízott a targoncavezetők. A régi generációs gépek teljesítménye kisebb volt a mai modellekhez képest, és előfordultak működési zavarok munkaüzemben.

A motoros és elektromos targoncák 60/40 százalékos előfordulási aránya hozzávetőlegesen a '80-as évek végétől kezdett a kiegyenlítődő tendencia felé elmozdulni. Minderre természetesen az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások és a raktárépületek esetében bekövetkezett átalakulás is hatással volt és van a mai napig. Alaptrend, hogy a károsanyag kibocsátás miatt motoros targonca épületen belül nem használható. Így az egészséges munkahely szempontjából az elektromos targonca standard munkaeszközzé vált.

A régi generációs elektromos targoncák legsarkosabb problémáját mindenképpen az akkumulátor okozta. Azonban '90-es évek elejétől megjelentek az új, hosszú élettartamú energiaforrások valamint az elektronikusan vezérelt akkumulátortöltők. Egy mai elektromos targonca akkumulátora hozzávetőlegesen egy műszak, azaz 5-6 óra alatt feltöltődik, vagyis amíg a csereakku kiszolgálja a műszakot gyakorlatilag felkészíthető a lemerült áramforrás.

Ma már az említett, leginkább előforduló problémák nagy részét kiiktatták. Az akkuk feltöltése ma már pár mozdulattal megoldható, nem kell beállítani a készüléket, nincs gomb, nincs kapcsoló a töltőkön, egyszerűen csak – mint egy konnektort – össze kell kapcsolni két csatlakozót.

Megoldottá vált a rátöltéses üzemeltetés is. Korábban ez nem volt megengedett, mert csökkentette az akku élettartamát. A rátöltéses üzem ma már nem okoz ilyen problémát. Egy savas akkumulátor élettartama gyári adatok alapján 1500 töltés/kisütésben mérhető, napi egy töltés/kisütéssel számolva akár 6-7 év is lehet.

A jelenkor elektromos targoncáinak nagy előnye, hogy a munkagép elektronikája bárminemű meghibásodásról, állapotváltozásról azonnal tájékoztatást ad a targoncavezetőnek, ami nagyban megkönnyíti az optimális működési feltételek szinten tartását. Emellett számos biztonsági funkció programozható a targoncákon.

A programozható vezérléssel ellátott targoncák különböző üzemeltetési körülményekhez igazíthatóak. Beállítható például a sebességfokozat. Képzeljük el, hogy a tapasztalatlan targoncavezetők gyakorta okoznak balesetet – magyarázza a szakember. Főnökük ezt a problémát legkönnyebben úgy tudja megoldani, ha letiltja a targoncák csúcssebességét. Másik kritikus pont lehet, ha a targoncával nagyon nagy emelési magasságban kell dolgozni, ezt ugyanis nehéz megfelelően pozícionálni a földszintről. Ebben az esetben az lehet megoldás, ha az egyik hidraulika funkciót egész lassúra állítják, így elkerülhető a balesetveszély.

Az elektromos targoncákat a tisztasági követelmények miatt főként az élelmiszeripari szektor, a gépipar, a papír- és nyomdaipar alkalmazza. Természetesen nem csak a higiéniai és környezetvédelmi okok miatt bővül egyre jelentősebben piacuk. E tendencia egyik fontos tényezője a költség. Az elektromos üzemű anyagmozgató gép akár 20-30 százalékkal is meghaladhatja a motoros üzeműt, üzemeltetési költsége azonban nagyságrendekkel kedvezőbb.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!