3p

A magyar export mintegy háromnegyedét felvevő Európai Unió országaiban tapasztalható gazdasági lassulás nyomán mérséklődött a magyar vállalatok teljesítménye is.

A magyar cégvezetők többsége megerősítette, hogy romlott piaci helyzete. Emellett a szokásos nyári leállások is hozzájárultak a visszaeséshez. Van ugyanakkor olyan cég is, amelynek kedveznek a külföldi gondok, mivel a takarékoskodó nagy gyártók előszeretettel helyezik át termelésüket egyebek között Magyarországra.

Az esztergomi Suzuki-gyár járműkibocsátása júniusban több mint 10 százalékkal volt kevesebb, mint májusban, az adatokból azonban nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, hiszen nyáron általában csökken a kereslet a személyautók iránt -- mondta lapunknak Tihanyi Tamás, a Magyar Suzuki Rt. pr-vezetője. Az őszi keresletfelfutásra pedig csak később kezdenek készülni Esztergomban. Ugyanakkor az idei júniusi kibocsátás több mint nyolcszázzal haladta meg a tavalyit.

A szentgotthárdi Opel-gyár növelte motorkibocsátását májusról júniusra, bár ha az első félévi összesített adatokat vizsgáljuk, az idei első hat hónapban a tavalyinál 39 ezerrel kevesebb, 230 ezer motor hagyta el a gyárat.

Az elektronikai berendezések szerződéses gyártójaként ismert Flextronics magyarországi teljesítményében nem tapasztalható visszaesés, a növekedés éves szinten továbbra is jelentős -- fogalmazott Peter Baumgartner, a társaság kelet-közép-európai igazgatója. A Flextronics 10 ezernél több alkalmazottjával, közel 250 millió forintos árbevételével a legnagyobb tíz hazai vállalat közé tartozik. A tapasztalatok szerint a vállalat számára a fellendülés mellett az általános piaci nehézségek is sokszor kedveznek, hiszen ekkor a nagy gyártók a költséghatékonyság jegyében gyakran kihelyezik a termelést. Horváth István, a Kontavill Legrand Rt. vezérigazgatója ugyanakkor kiemelte, hogy a beruházások csökkenéséről szóló híradások már jelezték a problémát. A multik itteni leányvállalatai is visszafogottabbá váltak. Emiatt a szentesi cég is csökkentette termelését, s a raktáron lévő készleteit igyekszik értékesíteni.

A kedvező évindulás után a második negyedévben már kül- és belföldön is kevesebb készterméket tudott eladni a Csepeli Fémmű Rt. -- tudtuk meg Barabás Endre gazdasági vezérigazgató-helyettestől. A társaságot kedvezőtlenül érintette az amerikai gazdaság lassulása is. A vezérigazgató-helyettes hozzátette: szeptember--októberben tisztább képet kaphatnak, vélhető ugyanis, hogy szezonális hatások is negatívan befolyásolják a piacot.

Kármán Antal, a Jászberényi Aprítógépgyár vezérigazgatója kiemelte, hogy ágazatukban a termeléskibocsátás csökkenésének elsősorban szezonális okai lehetnek. A nyugat-európai cégek többsége ugyanis nyáron hosszabb szünetet tart, s az általuk megrendelt részegységeket csak nyár végén szállítják ki. A cégnek nem csökkent a rendelésállománya, viszont a forint erősödése miatt a jövedelmezőség romlott.

Az élelmiszer-ipari cégek közül azok jeleztek visszaesést, amelyek szezonális termékeket dolgoznak fel, ilyen például a növényolajipar. Kollár Lajos, a Cereol Rt. elnök-vezérigazgatója szerint csaknem a teljes hónapot karbantartással töltötték üzemeik.

Más években, júniusban magasabb volt a gyümölcsléfogyasztás, mint az idén -- mondta Fazekas Endre, a Sio-Eckes Kft. vezérigazgatója. A visszaesés okát még vizsgálják, de úgy tűnik, igazuk lett azoknak, akik az élelmiszer-fogyasztás csökkenését prognosztizálták erre az évre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!