3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fizetős internetes szolgáltatások bevezetésével eddig sok nagy kiadó próbálkozott, ám az előfizetéses rendszer csak néhány esetben hozta a várt eredményeket. A Google most hasonlót ajánl, ennek lényege, hogy egy kisebb összegű havidíjért jóval kevesebb reklámmal bombázzák a felhasználót.

Új szolgáltatást vezet be a Google, a Contributor névre hallgató opció lehetőséget biztosít arra, hogy a felhasználók kevesebb reklámmal találkozzanak. Igaz, ezért havonta 1-3 dollár közötti összeget számláz ki a Google. A vállalat egyébként csak arra vállal garanciát, hogy az általa működtetett hirdetési rendszerből korlátozzák a reklámokat. Így, ha egy oldal több hirdetési csatornával áll kapcsolatban, akkor az internetezők továbbra sem fogják megúszni a bannereket és a szöveges hirdetéseket, legfeljebb a dózis lesz kisebb.

A bevételeket, hasonlóan a klikk alapú elszámolások esetében a Google megosztja azokkal az oldalakkal, amelyek vállalják a korlátozást. A CNN Money beszámolója szerint több nagy látogatottságú amerikai oldal állt a kezdeményezés mögé, így a Mashable, the Onion, Imgur, ScienceDaily, wikiHow és az Urban Dictionary is.

A Google egyébként megmagyarázta, hogy miért lett a szolgáltatás neve Contributor (magyarul hozzájárulást jelent a szó), szerintük így a felhasználók az általuk legkedveltebb oldalak költségvetéséhez járulhatnak hozzá. Úgy tűnik, hogy a klikkelésen alapuló hirdetési modellt világszerte meghonosító vállalat szerint is túl sok reklám van az oldalakon, ami egyébként az eredeti modell számára sem előnyös, mert egyre nehezebb a felhasználók figyelmét megragadni, és klikkelésre ösztönözni. (Mindez nem jelenti azt, hogy a Google bevételei csökkentek volna az utóbbi időszakban, mert a médiafogyasztás folyamatosan tolódik az online és mobil csatornák felé.)

A Google mindenesetre úgy véli, hogy a jelenlegi hirdetési bevételeken alapuló üzleti modell, ha nem is vesz teljes fordulatot, változások elé néz. Hasonlóan az újságok előfizetéséhez, a felhasználóktól (közvetítőkön, mint a Google, vagy direkt módon) származó bevételek szerepe növekedhet. Érdekesség egyébként, hogy az előfizetők számára azért megjelenik a bannerek helyén üzenet, csak a reklámok helyett egy köszönet lesz látható.

A Google részéről egyébként az utóbbi időben ez már a második próbálkozás, amikor fizetés ellenében meg lehet a reklámoktól szabadulni. Néhány hete ugyanis a Youtube-on vezették be, hogy klipeket, zenéket nézhetünk egymás után, mindenféle reklámok nélkül. A Youtube Music Key béta változatát még bárki elérheti, később havi 7,99 dollárért lesz használható a reklámmentes szolgáltatás. A Youtube esetében egyébként régóta arról szólnak a pletykák, hogy szeretnének fizetős videócsatorná(ka)t létrehozni, és ennek érdekében már régóta próbálnak nagy stúdiókkal megegyezni népszerű filmek és sorozatok jogairól, továbbá a legnézettebb tengerentúli sport, az amerikai foci meccseinek egy része is előbb-utóbb ilyen terjesztésben juthat majd el a felhasználókhoz.

Érdekesség egyébként, hogy az interneten a fizetős tartalom nagyon nehezen terjed, még a magas vásárlóerővel rendelkező térségekben (USA, Nyugat-Európa) is. A Google médiavállalatoknak kínált szolgáltatása Google One Pass (amely többek között az Axel Springer kiadóval, vagy a Focus és a Stern német, valamint a francia Le Nouvel Observateur hetilapok kiadóival szerződött) gyakorlatilag megbukott. De azok a cégek, amelyek önállóan alakítottak ki fizetős szolgáltatásokat, mint a New York Times, vagy a The Wall Street Journal sem lett kimondott siker.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!