3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem jól kezdődik az év a Viacomnak, mivel – a tavalyi rekordbevételt hozó év után – a Nickelodeon most egy 1 milliárd dolláros pernek néz elébe. A gyerekcsatornát a kicsiket célbavevő tisztességtelen reklámozással vádolják.

Néhány érdekvédelmi szervezet szerint a köztudottan gyerekműsorokat sugárzó televízió megtévesztő reklámokon keresztül veszi rá a fiatalkorú csemetéket az egészségtelen ételek fogyasztására.

Ez - a fizetendő bírságon túl - azért is nagy érvágás a csatornának, mivel a TNS Media Intelligence adatai szerint a Nickelodeon 2004-es 712 millió dolláros bevételének mintegy 35 százaléka élelmiszerreklámokból származott. A hírt még a Viacom részvényei is megérezték a tőzsdén és árfolyameséssel reagáltak.

Az elmúlt évben mintegy 5 százalékos növekedést tudhatott magának a gyerekeknek szánt termékek piaca. Az AdAge.com szerint egyik gyerekcsatorna sem kívánta kommentálni, hogy ez az ügy hatással lesz-e hirdetési bevételeikre, ami 2004-ben egymilliárd dollárral nőtt. A gyerektelevíziók piacán a Nickelodeon mellett a Cartoon Network és az ABC network tagjai érintettek, így a Disney és a (korábban Fox Kids néven futó) JETIX. A Disney csatornán egyébként csak műsorszponzoráció formájában jelenhetnek meg hirdetők, műsorok közötti direkt reklámokkal nem.

A Nickelodeon tagadja a vádakat, állítása szerint sokat tesz a gyermekek egészséges életmódra neveléséért. Három évvel ezelőtt kampányt is indított, hogy a fiatalokat több mozgásra és egészségesebb étkezésre buzdítsa. Idén a - Bill Clinton által létrehozott - Szövetség egy Egészségesebb Generációért (Alliance for a Healthier Generation) elnevezésű alapítvánnyal karöltve 30 millió dolláros kampányba kezdenek.

Ugyanebben az ügyben érintett az amerikai Kellogg is, mivel a vádak szerint cukros gabonapelyheit gyerekeknek szóló rajzfilmekben vagy műsorokban reklámozza. De 2002-ben a McDonalds ellen is hasonló keresetet adtak be a bíróságra, azzal vádolva a társaságot, hogy egészségtelen ételek fogyasztására ösztönző reklámokkal tévesztette meg a gyerekeket.

A fiatalkorúak nagyon fogékonyak a hirdetésekre, különös tekintettel a tévéreklámokra. Ezek közül is az édesség, rágcsálnivaló és üdítőital vásárlására buzdítók hatnak leginkább erre a korosztályra: öt gyerekből három vesz ilyen típusú árucikket valamilyen hirdetés hatására. A gyerekeknek szóló reklámokban - sokszor a kicsik kedvenc sztárjaival - hirdetett élelmiszereknek azonban olyan magas a zsír-, a cukor- és a sótartalmuk, hogy az már veszélyes az egészségre.

A brit élelmezési felügyelet elnöke, Sir John Krebs aggályát fejezte ki a reklámozott ételféleségekkel kapcsolatban: "Gyorsan emelkedik a kövér gyerekek aránya, és a brit gyerekek napi menüje már így is túl sok cukrot és zsiradékot tartalmaz. A kövérség időzített bomba az egészségügyben." A felügyelet ezért javasolta a gyerekeknek szóló tévés hirdetések korlátozását.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!