3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mégsem számolják fel a patinás svéd autóipari céget, mivel kedden sikerült megállapodni az eladásáról.

A General Motors (GM) eladja leányvállalatát, a svéd Saab autógyártót a holland Spyker sportkocsigyártó vállalatnak, a tárgyalások ugyanis sikeresen lezárultak, erősítette meg kedd este a késő délutáni sajtóhíreket az amerikai autóipari konszern. A GM szerint a Spykerral és a svéd kormánnyal közösen sikerült megoldást találni.

Jön a Saab Spyker

A holland cég összesen mintegy 400 millió dollárt - 74 millió dollárt készpénzben, 326 millió dollárt pedig részvények formájában - fizet a GM-nek, ezen felül az Európai Befektetési Bank több mint 400 millió euró hitelt nyújt a Saabnak. Az új céget Saab Spyker Automobiles-nak fogják hívni.

Az Európai Befektetési Bank hitelére a svéd kormány garanciát vállal - erről kedden született döntés. A Reuters szerint ezt Maud Olofsson vállalkozásokért felelős miniszter közölte kevesebb mint egy órával azután, hogy a GM megerősítette az eladás hírét. Ezzel az utolsó akadály is elhárult az üzlet létrejötte elől.    

A bejelentés közeledtét jelezte, hogy kedd kora délután felfüggesztették a kereskedést a Spyker részvényeivel az amszterdami tőzsdén. Hétfőn - a korábban kiszivárgott információk hatására - a holland cég részvényei 77 százalékos pluszt produkálva 3,8 euróra ugrottak - ez rekordnak számít a cég 2004-es tőzsdei bevezetése óta.

Nyolcezer munkahely menekült meg

A Saab svédországi központjában, Trollhättanban 3400 fő dolgozik, a beszállítókat és a kereskedőket is beszámítva pedig összesen 8 ezer munkahely függ az autógyártótól.

Mint ismert, a GM decemberben még azt közölte, hogy megfelelő vevő híján felszámolja svéd leányvállalatát, január elején pedig hozzá is kezdett ehhez. Ezzel párhuzamosan azonban tovább folytatta a tárgyalásokat a vevőjelöltekkel, és így egy utolsó utáni esélyt adott a svéd cégnek - mint most kiderült, jól tette. 

Az 1937-ben alapított Saabot 1990-ben szerezte meg a GM, amely azonban helyi elemzők szerint nem tudta kihasználni az autógyárban rejlő lehetőségeket. Ezt jelzi, hogy az amerikai konszern csaknem két évtizedes uralma alatt a Saab mindössze egyetlen évben, 2001-ben volt képes nyereséget termelni.

2006-ban 133 ezer, tavalyelőtt viszont már csak 94 ezer autót értékesített – ez a GM globális eladásainak mindössze 1,1 százaléka. Nettó vesztesége 2008-ban hárommilliárd koronára (akkori árfolyamon számítva 341 millió dollárra) rúgott, miközben új modellel utoljára 2001-ben rukkolt elő.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!