4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Miközben a légiipar történetének egyik legnagyobb forgalom-visszaesését szenvedte el tavaly, a fapados légitársaságok összességében növelni tudták utasszámukat, derül ki az ELFAA kedden közölt statisztikáiból. Igaz, néhányuk nem bírta a versenyt - a SkyEurope, a ClickAir vagy a FlyGlobespan ma már csak emlék. Mfor.hu háttér.

162,5 millió utast szállítottak tavaly a Diszkont Légitársaságok Szövetségéhez (ELFAA) tartozó légicégek - ez 8,7 százalékos növekedést jelent a 2008-as 149,5 millió utashoz képest, áll az ELFAA kedden kiadott közleményében.

A dobogó legfelső fokán továbbra is a Ryanair áll: az ír fapados tavaly 65,3 millió utast fuvarozott, ami 13 százalékos plusz 2008-hoz viszonyítva. Tisztes távolból követi őt az Easyjet, amely 2009-ben három százalékkal tudott bővülni - ez 46,1 millió utas elszállítására volt elég. (A sokak által szintén a diszkontok közé sorolt, tavaly 27,9 millió utast elkönyvelő Air Berlin nem szerepel a listán - a szerk.)

A Wizz már az ötödik

A Ryanair és az Easyjet tavaly is toronymagasan kiemelkedett a többiek közül utasszámot tekintve - utánuk viszont már tömörödik a mezőny. A harmadik helyezett Norwegian 10,8, a spanyol Vueling 8,2, a Váradi József vezette Wizz Air 7,8, az angol FlyBe pedig 7,3 millió utast köszönthetett fedélzetén 2009-ben - mellettük még a holland Transaviának sikerült átlépnie az ötmilliós határt.

A Wizz ezzel az eredménnyel egy helyet lépett előre tavalyhoz képest, és a piac 4,5 százalékát birtokolja. Load factora 83,4 százalékra rúgott - ez a második legjobb érték a mezőnyben a 86 százalékos kihasználtságú EasyJet mögött -, alkalmazottainak száma pedig meghaladja az ezret. A magyar kötődésű fapados 19 országban összesen 49 városba repül, és napi 146 járatot közlekedtet. Flottája jelenleg 27 darab A320-asból áll, amelyek átlagéletkora 3,3 év.  

Na jó, de hoznak-e pénzt?

Az ELFAA statisztikájából az nem derül ki, hogy a növekvő utasszámok nyereséges működéssel párosulnak-e. Cégközlés szerint a dublini tőzsdén jelen lévő Ryanair a decemberben végződött harmadik negyedévben 10,9 millió eurós veszteséget könyvelt el, a teljes üzleti évet tekintve viszont már nettó 275 millió euró nyereséget vár.

A szintén tőzsdén lévő Easyjet a tavaly szeptemberben végződött üzleti évet 54,7 millió font adózás előtti nyereséggel zárta, a 2009. október - 2010. szeptemberi közötti időszakban pedig "lényegi javulást" vár profitnövekedés terén.

A Wizz Air hagyományosan nem közöl adatokat üzleti eredményeiről - Váradi József vezérigazgató az ezt firtató újságírói kérdésekre általában azt a választ adja sajtótájékoztatókon, hogy pénzügyi helyzetük stabil, a cég üzemi szinten nyereségesen működik.

A cseh Mladá Fronta Dnes online újság tavaly ősszel viszont azt állította, hogy a légitársaság működésének öt éve alatt egyszer sem tudott nyereséget elérni, és a maga előtt görgetett együttes vesztesége már eléri a 78 millió eurót. John Stephenson, a Wizz Air alelnöke akkor a lap értesülését úgy kommentálta, hogy a magyar részleg nyereséges, csupán az ukrán és a bolgár veszteséges.

Miközben a fapadosok növelték utasszámukat, addig  a polgári légiközlekedési ágazat összességében a legnagyobb forgalom-visszaesést szenvedte el a II. világháború óta az IATA szerint. Az utasforgalom - korábban soha nem látott mértékben - 3,5 százalékkal csökkent, miközben a légitársaságok 11 milliárd dollár veszteséget szenvedtek el.

Ma már csak emlék


Igaz, a válság a fapadosok között is áldozatokat szedett: az ELFAA listájáról eltűnt a Sterling, a SkyEurope és a ClickAir is - korábban mindhárman repültek Ferihegyre.

A dán fapados 2008 okóberében, a szlovák diszkont cég 2009 szeptemberében ment csődbe, a ClickAir nyáron beolvadt a szintén spanyol Vuelingbe, tavaly decemberben pedig leállította üzemelését a legnagyobb skót légitársaság, a fapados Flyglobespan is.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!