3p

A megfelelő webanalitikai rendszer használatával milliókat spórolhat egy vállalat. Ugyan a módszer hazánkban még nem túl elterjedt, az Air France, a Bayer Hungária és a Vatera már kézzel fogható tapasztalatokról is beszámolt az mfor.hu-nak.

A megtérülés pár hónaptól évekig terjedhet

Damjanovich válaszából jól látszik, a vállalatok méretétől, oldalletöltésétől függően más a javasolt megoldás és a megtérülési idő is. Míg a Bayer a bérlés esetén mindössze néhány hónapos megtérüléssel számol, addig a Vatera egy év alatt, az Air France egy-két éven belül tervezi a megtérülést.

A három különböző rendszert üzemeltető cég egyike sem tartotta jelentősnek a megoldásra fordított összeget. A Vatera mintegy egymillió forintot költött a szoftverre, oktatással és bővítéssel együtt, míg a másik két vállalat esetében számszerű adatokkal nem szolgáltak. Annyit azonban mindkét szakember elmondott, hogy arányaiban nem volt jelentős a rendszerre fordított összeg. Az Air France esetében az is könnyebbség, hogy más országokban is alkalmazzák a szoftvert, ami a kommunikáció miatt költségmegtakarítást jelentett.

Reklámoldal fenntartáshoz nem kell webanalitika

Noha a rendszer hatékony és használata a legtöbb weblapot üzemeltető cég számára előbb utóbb elengedhetetlen, nem mindenkinek van szüksége fizetős webanalitikai szoftverre. Ahogy a szakértő tanácsot adhat a legmegfelelőbb módszer kiválasztásában, azt is ajánlhatja, hagyjunk fel ilyen irányú terveinkkel. "Annak a cégnek, amely a website-ot online brosúraként használja nincs mit mérnie. Üzleti szempontokat figyelembe véve ilyen website-oknál nincs is hosszú távú stratégia az internettel kapcsolatban" - nyilatkozta Damjanovich Nebojsa. Ilyen esetben tehát felesleges anyagi áldozatot hozni. A felhasználói aktivitást igénylő oldalaknál azonban a szakértő szinte kötelezővé tenné a rendszer használatát. Véleménye szerint, ma Magyarországon erre még alacsony az igény. Először ezt kellene felébreszteni, majd az adatokat "emészthető" formába eljuttatni a marketing osztályhoz, mivel jó esetben ők azok, akik feldolgozzák az információkat.

Know-how: magad uram ha szolgád nincsen

Sajnos a hazai piacon mindössze egyetlen fizetős webanalitikai rendszer van, külföldi azonban már több is akad. Így azonban fejfájást okozhat a vállalatnak a know-how kérdése. Ugyan a Bayer arról panaszkodott, hogy néhány szemináriumon és külsős tanácsadón kívül nehezen jut információhoz, a másik két vállalat számára ezek a lehetőségek kielégítő forrásnak bizonyultak. "Sok a képzési anyag a nemzetközi website-okon online szeminárium formában, de itthon is találhatók kiváló külsős szakértők" - fogalmazott Kováts az Air France-tól.

Damjanovich szerint még kevés a hazai igény, ennek megfelelően az oktatás is ezen a területen. Felszínesen többen is foglalkoznak a témával, professzionális szinten azonban csak egy-két cég akad. Ezek viszont olyan komplex szinten kezelik a kérdést, amire a vállalatok 90 százalékának nincs szüksége. Ugyanakkor kevés az olyan külsős cég, amely a webanalitika egészét oktatná, szoftvertől függetlenül.

A szakértő ez utóbbit nagyon fontosnak tartja, hisz olyan stádiumban vagyunk, amikor erre szükség lenne. Az online penetráció emelkedőben, a vállalatok folyamatosan növelik elektronikus jelenlétüket, reklámkiadásaikból pedig egyre nagyobb szelet jut az online médiának. Nem szabad késlekedni, mert jelentős piaci előnytől eshetünk el. Ahogy a szakértő fogalmazott: "Néhány hetes adat már értékes lehet, de az egy és több hónapos aranyat ér."

Istvánko Viktória Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!