4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Használt buszok vásárlásához pénzátcsoportosítást kezdeményezett a BKV a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának szerdai ülésén; a testület hosszú vitát követően úgy határozott, hogy javasolni fogja az említett átcsoportosítást a döntésre jogosult közgyűlésnek.

A BKV azt kezdeményezte az ülésen, hogy a 2-es és a 4-es metró új szerelvényeinek vásárlásához kapott plusz 906 millió forintos fővárosi támogatást csoportosítsák át használt buszok vásárlására. Balogh Zsolt, aki szeptember óta a BKV műszaki vezérigazgató-helyettese, közölte, hogy a 70 millió forint körüli új buszok árához képest akár 50 százalékkal is olcsóbban vehetik meg a használt járműveket.

A közlekedési társaság lapunkhoz eljuttatott közleményében kiemelte: a beszerzéshez nem kér többletforrást a Fővárosi Önkormányzattól, a fejlesztés az üzleti terven belül maradva valósul majd meg.

A városháza közlekedési ügyosztályának egyik munkatársa a témával kapcsolatban megjegyezte: a BKV-nak 2009-2010-ben saját forrásból kell majd pótolnia a metrójárművek vásárlásához szükséges pénzt.

Genfből jöhetnek a buszok

Az időnként személyeskedéstől sem mentes vitában kormánypárti és ellenzéki képviselők is nehezményezték, hogy a szakbizottság ezúttal is utólag értesült a cég szándékáról. A járművásárlásra a közbeszerzési eljárást ugyanis már rég kiírták. Többen úgy vélték, hogy lefutott ügyről van szó. Várhatóan ugyanis a Genf által eladásra szánt buszokat veszik meg.

A BKV ezt cáfolja, megemlítve, hogy a közbeszerzési folyamat még nem zárult le. A tender elbírálási szempontjai között szerepel az ajánlati ár, a műszaki tartalom, a légkondicionáló berendezés megléte, a környezetvédelmi kategória, az utastájékoztató rendszer, az alacsony belépési szintű ajtók száma, a hosszú élettartamú, korrózióálló vázszerkezeti és burkoló elemek részaránya, valamint a szállítható személyek száma. A cég csak másutt már referenciákat szerzett, légkondicionált, alacsonypadlós autóbuszokat hajlandó vásárolni.

A genfi buszok közül egyébként a Nógrád Volán, a BKV alvállalkozójaként már vett néhányat, de a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) képviselője szerint rossz az üzembiztonságuk. A BKV ehhez annyit fűzött hozzá: nem merült fel olyan járművek beszerzése, amelyek rossz üzembiztonságukkal vagy más módon kárt okoznának Budapestnek.

Balogh Zsolt egyebek közt azzal indokolta a használt buszok vásárlását, hogy ezzel az 1400 körüli járműparkból megkezdhetik annak a mintegy 300, közel húszéves busznak a cseréjét, amelyek jelenleg évente 500 tonna káros anyaggal szennyezik a főváros levegőjét. Megjegyezte, hogy öt év alatt mintegy 500 buszt szeretnének korszerűbb, legalább az euró4-es előírásokat teljesítő járművekre cserélni.

"Folyamatos mellébeszélés"

Wintermantel Zsolt (Fidesz) alelnök meglepőnek tartotta, hogy röviddel az új csuklós Volvók vásárlása után változik a BKV koncepciója, s új járművek helyett a használtak beszerzésére váltanak. Balogh  Zsolt közölte: nincs pénzük új buszokra. Az alelnök sérelmezte, hogy "folyamatos mellébeszélés zajlik a BKV részéről" a használt buszok vásárlása ügyében, miközben "mindenki nyílt tényként kezeli, hogy a genfi buszokat vesszük meg".

Cancs Gábor (SZDSZ) közlekedési tanácsnok pozitívumnak tartotta azt, hogy a műszaki vezérigazgató-helyettes járműstratégiai tervet készíttetett. Javaslatára a bizottság bekérte az anyagot. Sérelmezte viszont, hogy ismét az újságokból értesültek a képviselők arról, hogy a BKV a Margitszigeten trolikkal akarja felváltani a buszokat. Felhívta a figyelmet arra, hogy a főváros hatályos közlekedésfejlesztési tervével ellentétes ez a szándék. Mint mondta, a BKV-nak lehetnek javaslatai, de nem léphet a hatályos szabályozással ellentétesen.

Ikaruszok váltják a Volvókat

Balogh Zsolt vezérigazgató-helyettes közölte, hogy felső vezeték nélküli trolikra gondolnak. Ezek között van már villamos hajtású, akkumulátoros és euró 6-os motorral működő is.

Vitézy Dávid, a VEKE képviselője az ülésen azt mondta, hogy februártól húszéves Ikaruszok váltják fel a BKV 47-49-es villamospótló Volvo-buszait, mivel ezek meghibásodási aránya túl magas. A BKV jelenlévő műszaki és gazdasági vezérigazgató-helyettesei nem cáfolták ezt a közlést.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!