4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A MÁV Zrt. menedzsmentje három stratégiai pillért határozott meg munkája során: a szervezeti átalakítást, a társasági konszolidációját és a modernizációt - hangsúlyozta Heinczinger István, az Országgyűlés MÁV gazdasági tevékenységét vizsgáló bizottsága ülésén szerdán.

A MÁV Zrt. jelenlegi gazdasági helyzetéhez vezető 2002-2010. közötti időszak döntéseit vizsgáló bizottsága szerdai ülésén meghallgatta Heinczinger Istvánt, aki 2005 októberétől 2009. novemberéig részt vett a társaság menedzsmentjében különböző tisztségekben, 2006 novembertől vezérigazgatóként.

A MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban Heinczinger István kijelentette: a vasúti árufuvarozás teljes liberalizációja indokolta akkor annak mérlegelését, hogy van-e piaci előnye az MÁV árufuvarozási leányvállalatának a szabaddá vált piaci versenyben a következő időszakban. Szerinte a társaságot jó áron adták el 2007-ben 102,5 milliárd forintért, ezen kívül jelentős fejlesztéseket, foglalkoztatást vállalt a vevő, és bár akkor még nem látszott a 2008-as gazdasági válság kedvezőtlen hatása a vasúti árufuvarozásra, a Rail Cargo Hungaria cégnek 2009-ben 9 milliárd, 2010-ben 8,5 milliárd forint vesztesége volt, és ezt most a tulajdonosnak kell viselnie.

Képviselői kérdésekre válaszolva Heinczinger István elmondta, hogy MÁV Cargo értékesítési folyamatában a jelentkezők minden információt megkaptak, ismerniük kellett a pályahasználati díjat is, már csak azért is, mert ezt az EU-ban minden ország közzéteszi. A MÁV Zrt. korábbi vezérigazgatója hangsúlyozta: a Rail Cargo Hungaria Magyarországon termel értéket, itt fizet adót, magyar munkaerőt foglalkoztat. A vizsgálóbizottság ülésén Heinczinger István kiemelte, hogy szervezeti struktúra váltással a felelősségi, döntési jogkörök egyértelműek lettek, a 2005 év előtti 16 döntési szintet jelentősen lecsökkentették.

Heinczinger István kifejtette azt is, hogy a MÁV adósságspirálba került, és ha 2006-tól ezt nem tudták volna megállítani, akkor működésképtelen lett volna a cég. Az akkori hitelstruktúrában a működéshez szükséges kölcsönök voltak többségben, a 2006 év végi 380 milliárd forint hitelt 2008-ra 250 milliárd forintra vitték le, amelyből 120 milliárdot tett ki az államilag garantált rész.

Vizsgálták azt is, hogy milyen piaci forrást lehet szerezni a modernizációra, és egy 100 milliárd forintos kötvénykibocsátást készítettek elő, de a pénzügyi válság miatt ezt nem lépték meg. Pozitívuma volt az akciónak, hogy a MÁV nemzetközi hitelminősítést kapott, és ez lehetővé tetté később a piaci hitelek kedvezőbb feltételek melletti felvételét - jelezte Henczinger István.

A korábbi MÁV-vezérigazgató beszámolt arról is, hogy felülvizsgálták a MÁV ingatlanhelyzetét, és egyebek között az önálló pályavasút létrehozását akadályozta a pontatlan tulajdoni viszonyok bejegyzése. Elkülönítették a vasúti tevékenységhez nem tartozó, mobilizálható, értékesíthető részeket, amelyből a modernizációhoz szükséges forrásokat lehetett volna előteremteni.

A MÁV Andrássy úti székházára vonatkozó képviselői kérdésre válaszolva Heinczinger István elmondta, hogy a tervek szerint a székházat bevitték volna a forrásbevonást bővítő ingatlan alapba, amely a válság kedvezőtlen hatása miatt végül nem jött létre. Az előkészítés folyamatában szükség volt arra, hogy üressé tegyék az ingatlant. A kiköltözés mellett szólt az is, hogy a székház felújítása nagyon sokba került volna, és holttőkét jelentett - mondta a volt vezérigazgató.

Ugyancsak képviselői kérdésre válaszolva a MÁV Zrt. korábbi vezetője közölte, hogy a céghez történő belépésekor, 2005 októberében felmondták a takarítási szerződéseket, és információi szerint mindenütt közbeszerzést írtak ki ennek a szolgáltatásnak a megvásárlására. A közbeszerzési bizottságnál többször is megtámadták a kiírást, ezért nehezen haladt a folyamat. A takarítási ügyhöz tartozik, hogy 2005 novemberében személyes fenyegetést is kapott a szerződések felmondása miatt, és a Nemzetbiztonsági Hivatalnak jelezte a takarítás körül "zűrzavart" - mondta Heinczinger István.

Göndör István MSZP-s képviselő a vizsgáló bizottsági ülésen elmondta, hogy bírósághoz fordul Spaller Endre KDNP-s képviselő korábbi kijelentései miatt, mert a képviselő összefüggésbe hozta személyét a vasúttakarítási üggyel.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!