4p

Bár a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) csütörtökön felfüggesztette a hétfő óta tartó vasutassztrájkot, a tűzszünet igencsak ideiglenesnek tűnik. Mind a MÁV, mind az érdekképviseleti szerv kijelentette ugyanis, hogy a jövőben sem hajlandó engedni álláspontjából. A vasúttársaság vezetése abban bízik, hogy a VDSZSZ tagsága magára hagyja majd Gaskó István elnököt és társait. Ha nem így lesz, Heinczinger István MÁV-vezér szerint a vasút egy időre teljesen leállhat, s akár radikális leépítésekre is kényszerülhet. Mfor.hu tudósítás.

Mi lesz a MÁV-val? Kényszerű üzemszünet is lehet.

Igaz, a vasúti közlekedést még kevés sztrájkoló vasutas is képes ellehetetleníteni vagy legalábbis kiszámíthatatlanná tenni. Mint Heinczinger elmondta, kocsivizsgálat, jegykezelő vagy a forgalmista engedélye nélkül egyetlen vonat sem indulhat útnak, márpedig az elmúlt napokban éppen ezek a vasutasok szüntették be elsősorban a munkát.

Lesz-e elégséges szolgáltatás?

Amennyiben a sztrájk folytatódik, akkor két eshetőség lehetséges. Az egyik, hogy a feleknek legalább az elégséges szolgáltatásokról sikerül megegyezniük – a MÁV erről az egy kérdésről hajlandó tárgyalni. Heinczinger megjegyezte: mivel a munkába, iskolába járás biztosítása elsődleges szempont, ezért reggel hat és kilenc óra, illetve délután öt és nyolc óra között lenne elsősorban szükség a vonatokra, a VDSZSZ viszont - a MÁV vezérigazgatója szerint - csak reggel nyolc és tíz óra között, illetve este lett volna hajlandó egy-egy vonatpár közlekedéséhez hozzájárulni.

Gaskó István ezzel kapcsolatban azt állította, hogy a vasúttársaság szándékosan nem volt hajlandó megállapodni az elégséges szolgáltatásokról; ezzel az volt a célja, hogy – mint mondta - a közvéleményt a szakszervezet ellen hangolja. Heinczinger ezt cáfolta, és hozzátette: miközben a VDSZSZ 300-350 vonat közlekedését ajánlotta fel, addig szerdán a MÁV a sztrájk ellenére is mintegy négyszer ennyit volt képes közlekedtetni.

MÁV-pénz a Volánoknak?


Amennyiben az elégséges szolgáltatásokról sem sikerül megállapodni és az esetlegesen újrakezdődő sztrájk elhúzódik, akkor – Kákosy Csaba szerint - azokat a közszolgáltatási feladatokat, amelyeket a vasúttársaság az akció idején nem képes ellátni, a Volán-társaságokra hárítják át - a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával. (A gazdasági és közlekedési miniszter korábban úgy vélekedett, hogy a munkabeszüntetés március 9-ig, a Fidesz kezdeményezte népszavazásig eltarthat - szerinte ugyanis politikai indítékok húzódnak meg az akció hátterében. A VDSZSZ elnöke ezt az állítást visszautasította.) 

A miniszter a TV2 Mokka című műsorában csütörtökön úgy nyilatkozott, hogy – ha folytatódott volna a sztrájk – minderről már jövő héten elkezdték volna a tárgyalásokat a Volánokkal. „Átcsoportosítandó forrás van elég: a vasútnak éves szinten több mint százmilliárd forint áll rendelkezésére” – tette hozzá.

Ideiglenesen akár be is zárhat a vasút

Heinczinger szerint ez a veszély - amennyiben folytatódik és elhúzódik a sztrájk - továbbra is fennáll. Az úgynevezett kényszerű üzemszünetről - azaz a vasút működésének szüneteltetéséről - egyébként a tulajdonos, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium dönthet.     

Ha mindez valósággá válna, az beláthatatlan következményekkel járna a MÁV-ra nézve, tette hozzá a vezérigazgató. A forrásmegvonás ugyanis komoly elbocsátásokhoz vezetne mind a menedzsment, mind a dolgozók körében. "Ezt most ne vegyék fenyegetésnek, de ez is reális veszély" – figyelmeztetett végül a MÁV vezérigazgatója.

Bár a fenti forgatókönyv első hallásra kissé vadnak tűnik, azt egyelőre valóban nem lehet látni, hová fajulnak a történések abban az esetben, ha Heinczingerék reményei nem válnak valóra, és az eddig sztrájkoló vasutasok kitartanak a VDSZSZ vezetése mellett.     

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!