4p

Az ősz beköszöntével új sorozatot indított el az mfor.hu. Hetente egyszer a legnagyobb, legismertebb, legnevesebb vállalatok első számú vezetőit, illetve a gazdasági döntéshozókat kérjük fel arra, hogy kommentáljanak három aktuális gazdasági mozzanatot, trendet, történést.

Politika és üzletkötés

A magyar miniszterelnököt üzletemberek népes küldöttsége kísérte el kínai útjára. Az ilyen magas szintű találkozók megalapozzák-e a későbbi üzletkötést? Fontosnak tartja-e bármely szempontból, hogy hasonló alkalmakkor Ön is ott legyen cége képviseletében a tűz közelében?

Hernádi Zsolt:

Kína rövid távon nem szerepel a MOL terjeszkedési célpontjai között. Általánosságban véve a válasz "igen": a jó kormányzati kapcsolatoknak pozitív hatásuk van az üzlet fejlődésére, több információ áll rendelkezésre, kisebb valószínűséggel szembesülnek magyar cégek jogi vagy szabályozási kockázatokkal.

A gazdaságdiplomácia sokáig messze nem használta ki a kormányzati kapcsolatokban rejlő lehetőségeket. Számos nagy nyugat-európai ország diplomáciája természetes feladatának tekinti az ország cégeinek, üzleti érdekeinek képviseletét, a potenciális exportőrök vagy befektetők kiszolgálását.

Nagyon örvendetes, ha a politikai döntéshozók növelni akarják a gazdaságdiplomácia súlyát. Természetesen arra számítunk, hogy ennek előnyeit a MOL is élvezheti majd.

Jaksity György:

Ezek fontos gazdaságdiplomáciai lépések, amelyek ritkán múlnak el kézzelfogható eredmény nélkül.

Ugyanakkor a lényeg nem ezeken a ceremóniákon van, hanem a megfelelő gazdaságpolitikán, a kedvező kereskedelmi környezeten, az állam befektetéseket és kereskedelmet ösztönző (nem támogató!) lépésein és politikáján, illetve az üzletemberek leleményességén, szorgalmán, valamint a jó versenyképes termékeken. A mi cégünk egyelőre semmilyen lényegi direkt kínai kitettséggel nem rendelkezik.

Kürti Sándor:

A gazdaság számára ez a tevékenység a politikusoktól elvárható lehető leghasznosabb. Persze e tevékenység mögötti tartalom a lényeges, de ebben a politikusi sikertelenségi dömpingben már magát a cselekedetet is nagyra értékelem.

Szeretném, ha kollégáim is részesei lennének az ilyen utaknak, és politikusaink sikere kifejeződne a sikeres üzletkötésekben is.

Molnár Ferenc:

Egy ilyen magas szintű tárgyalódelegációban való részvétel feltétlenül
jó kiindulási pontot, alapot adhat az üzleti kapcsolatok fejlesztésére.
Különösen az olyan országokban, ahol javarészt az állam határozza meg a
gazdasági prioritásokat, és annak jóváhagyása, ellenőrzése mellett
köthetőek meg a multinacionális vállalatok számára kiemelt fontossággal
bíró üzleti megállapodások. Egy ilyen delegációban való részvétel tehát jó "startot" jelent, de ezt követően már a tárgyaló felektől függ az üzlet sikere.

A "tűz közelébe" kerülni a Kínához hasonló fejlődő országok piacán a leghatékonyabban kormányzati támogatással lehet. Ez nemcsak a vállalatok, de az ország egészének is érdeke, hiszen az exportált áruk és szolgáltatások Magyarországon teremtenek új munkahelyeket, a vállalatok pedig Magyarországon fizetnek adót.

Kína nagyon fontos piac szinte minden ország és nagy nemzetközi vállalat számára, de alapvető gazdasági prioritás kell legyen számunkra az, hogy a két ország közötti kereskedelemben Kína exportfelvevő piacként jelenjen meg.

Wolff Vilmos:

Olyan országokban, ahol az állam ellenőrzése alatt tartja a nagyobb fejlesztési projekteket, és az állami-politikai vezetők áldása szükséges a megrendelések elnyeréséhez, ott a társaságok vezetőinek kötelessége a politikai kapcsolatrendszer ápolása. A másik oldalon azonban az állami-gazdasági vezetőknek is kötelessége ezeket a kapcsolatokat elősegíteniük.

Az "országlobbit" a nyugat-európai államokban is alkalmazzák, ha például az orosz vagy a kínai piacon szeretnének eredményeket elérni. Ez a közbenjárás azonban nemcsak az egyes cégek érdekeit szolgálja, hanem a lobbizó országnak is munkahelyeket őriz meg, és adóbevételét is növeli.

A lobbiutakon tehát az érintett országban már megtelepedett multinacionális vállalatokat is képviselni kell, hiszen e cégek gyakran többet fizetnek be az államkasszába, mint saját anyavállalatuknak. Egy ilyen felsővezetői látogatáson sok száz hazai munkahely biztonsága vagy megteremtési lehetősége is múlhat.

Az ALSTOM Power Hungária Rt. ebből a szempontból speciális helyzetben van, hiszen exporttevékenységek nagy részét - évente mintegy négy milliárd forintot - külföldi társvállalatain keresztül értékesíti. Amennyiben azonban külpiacokon egyedi exporttal jelennénk meg, akkor mi is igyekeznénk élni az ilyen utak kínálta lehetőségekkel.

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyag:
Heti Hármas: Beck, Hónig, Lepsényi, Molnár

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!