5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Elképesztő összegeket keresnek a legnagyobb klubok, amelyet különböző arányban a jegybevételeknek, a szponzoroknak és a közvetítési jogoknak köszönhetően tesznek zsebre.

Honnan jönnek be a pénzek?

Szerdán tette közzé a Deloitte a 2014/2015-ös szezon legnagyobb bevételű csapatainak rangsorát. A Labdarúgó Pénzügyi Liga (Football Money League ) elnevezésű összeállítás szerint, – nem meglepő módon, - az európai csapatok dominálják a rangsort, a listán szereplő minden gazdag klub ugyanis a kontinensen működik.

Európán belül a Premier League magasra helyezte a mércét. A listán lévő 19 csapatból ugyanis 8 az Egyesült Királysághoz tartozik. Ez nagyban annak köszönhető, hogy az angol Premiership maradandó vonzereje továbbra is fennáll, ezt pedig a tévés közvetítési jogok eladásánál érvényesíti is a liga. Így a legnézettebb bajnoki meccsek egyben a legnagyobb bevételt is hozzák az angol csapatok számára.

Ezek most a leggazdagabb fociklubok

A listán az olasz csapatok négy helyezettel képviseltetik magukat, ám a középmezőnybe rangsorolt Juventust kivéve a sereghajtók között találjuk őket. Ez két okra vezethető vissza, egyrészt az olasz csapatoknál egyedül az éllovas torinói gárda rendelkezik a kor követelményeinek megfelelő, a kereskedelmi célokat is szem előtt tartó stadionnal. Másrészt a bajnokság iránti televíziós érdeklődés sem vethető össze az egy évtizeddel korábbi időszakkal, így az ilyen jellegű bevételekben sem tudnak az olaszok az angol klubokkal versenyre kelni. A 16. helyen rangsorolt Róma legalább rendszeres résztvevője volt az elmúlt években a Bajnokok Ligájának, ami értelemszerűen plusz bevételeket és fokozott médiaérdeklődést jelent. Ám a két milánói sztárcsapat, az Inter (19.) és az AC Milan (14.) leginkább a hírnevéből él, az elmúlt évek eredményei aligha indokolják, hogy a topcsapatok között rangsorolják őket.

Az olaszoknál kevesebb, 3-3 csapattal képviseltetik magukat a spanyolok és a németek is. Az előbbi ország helyzete már csak azért is érdekes, mert a korábbi két sztárklubhoz, a Barcelonához és a Real Madridhoz az eredményeket tekintve felzárkóztak az utóbbi években. Eközben, ha az európai színteret nézzük, az utóbbi két évben a Sevilla megnyerte az Európa-ligát, még sincs a legnagyobb bevételű csapatok ranglistáján. Ennek elsősorban a spanyol bajnokság (Primera Division) médiajogainak elosztása áll. Szemben ugyanis az angol viszonylag arányos rendszerrel, az ibériai csapatoknál a tévés jogdíjak esetében a Barcelona és a Real nagyon durván felül van súlyozva, így ellentétben a Premiershippel itt a „kiscsapatoknak” esélye sincs arra, hogy anyagilag felzárkózzanak.

Érdekesség, hogy a négy topliga mellett csupán az arab befektetők által százmilliókkal kitömött francia PSG került úgymond kakukktojásként a listára.

Valamiben a felcsúti foci is világelső

A Deloitte szakértői egyébként úgy vélik, hogy az angolok gazdasági dominanciája még erősödhet is a következő időszakban, hiszen az új tévés jogdíjakat szabályzó finanszírozási struktúra jövőre fog életbe lépni. Azt viszont már most tudni lehet, hogy ennek keretében a klubok 5 milliárd fontnyi televíziós bevételen osztoznak majd. Az összeállítás készítői ennek kapcsán azt a várakozásukat is megelőlegezték, hogy ez az irdatlan pénztömeg a Premiership összes résztvevőjét, vagyis a bajnokság mind a 20 csapatát a 30 leggazdagabb fociklub közé emeli.

Mi van a magyar focival?

Korábbi cikkünkben írtuk, hogy fennállása óta először lett nyereséges az első osztályban játszó felcsúti focicsapat mögött álló gazdasági társaság. Sikere akkora, hogy akár a legeredményesebbek is lehetnek a tavalyi beszámolók alapján.

Tavaly ugyanis a Puskás Futball Kft., mely az első osztályban játszó klubot működtető gazdasági társaság, 259 millió forintos nyereséget realizált. Ezzel az összeggel lényegében az első nyereséges évét zárta megalakulása óta. 2012-ben ugyanis még 62 milliós veszteséggel nyitott, majd ezt követte egy 146, majd egy 128 milliós mínuszos zárás.

Azt azonban nem tudni, hogy minek volt köszönhető pontosan ez a nagyarányú növekedés, mert a beszámoló kiegészítő mellékletben ugyanis egyetlen szó erejéig sem térnek ki az árbevételek alakulására, illetve összetételére.

A vénaszkenner ellenére ide legalább járnak nézők

Hazánk gazdaságilag első futball klubjának nyeresége és a korábban említett futball csapatok bevételei között azonban hatalmas szakadék tátong. Fontos hozzátenni, hogy a nemzetközi klubok nem TAO pénzek egyenlőtlen elosztásával, illetve EMMI összegekkel és egyéb kormányzati támogatásokkal zárták ilyen jól a szezont, hanem a piaci alapon való szerveződéssel. Tehát utóbbiaknál valóban a futball csinálja a pénzt és nem fordítva.

Ha megnézzük, hogy a magyar bajnokság legnagyobb árbevételét elérő klubjai, a Ferencváros és a Videoton 1,5-2 milliárd forintból tud gazdálkodni, akkor megmosolyogtató ezt az 5-6 millió eurós summát akár csak a Deloitte listájának 19. helyén szereplő Inter 165 millió eurós bevételével is összevetni. Arról nem beszélve, hogy a ranglistát vezető két spanyol sztárklub, a Real (577 millió euró) és a Barcelona (561 millió euró) a magyar topklubok bevételeinek a százszorosával rendelkeznek.

Más kérdés, hogy ha összevetjük a nézőszámokat akkor, akár még indokoltnak is tekinthetjük a különbséget. Ebben a listavezető a Deloitte rangsorának 11. helyezettje, a BVB Dortmund, amelynek stadionjában hétről-hétre 80 ezer néző gyűlik össze, de nem sokkal maradnak ettől el a rendszeresen 70-75 ezer néző előtt játszó csapatok, a Manchester United, a Barcelona, a Bayern München, illetve az ennél néhány ezer fővel kisebb arénával rendelkező Real Madrid sem. Eközben a magyar mezőnyből messze felfele kilógó FTC is csak egy szezon alatt érte el 125 ezer nézőszámot, ami átlagosan 8300 látogatónak felelt meg. Ha viszont a magyar (pénzügyi) dobogósokat nézzük, a Videotont és a Felcsútot, akkor esetükben a tavalyi szezonban átlagosan 3380, illetve 1650 nézőről beszélhetünk.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!