6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az év elején felröppent az a hír, hogy februártól 10 millió forintra emelkedik a kiszabható munkaügyi bírság maximális összege. Azonban jelenleg még csak a parlament előtt van a módosító javaslat. A bírság felső összegének 10 millió forintra emelése az év második felében várható. A bekövetkező változtatás kapcsán azt igyekeztünk áttekinteni, hogy valójában hányféle bírságtípusról is van szó, és melyeket érinthet a büntetés összegének emelkedése.

Az év elején felröppent az a hír, hogy februártól 10 millió forintra emelkedik a kiszabható munkaügyi bírság maximális összege. Azonban jelenleg még csak a parlament előtt van a módosító javaslat. A bírság felső összegének 10 millió forintra emelése az év második felében várható.

A bekövetkező változtatás kapcsán azt igyekeztünk áttekinteni, hogy valójában hányféle bírságtípusról is van szó, és melyeket érinthet a büntetés összegének emelkedése.

A munkaügyi ellenőrzéseket szabályozó törvények közül kettőt, az 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről és az 1996. évi LXXV. törvény a munkaügyi ellenőrzésről módosítását a közeljövőben tárgyalhatja az Országgyűlés. A módosítás, amelyet az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) kezdeményezett, 10 millió forintra emelné, az alsó 50 ezer forintos határ változtatása nélkül, a munkaügyi bírságok kiszabható értékének felső határát. A törvénymódosítás szükségességét az inflációs hatással, valamint a nagyobb, tőkeerősebb cégek esetén a bírság csekély visszatartó erejével indokolták az illetékesek. A régóta változatlan 3 milliós plafon már nem jelent igazi visszatartó erőt a nagy építési vállalatoknál, a kereskedelemben vagy a vendéglátásban, ahol leggyakrabban találnak az ellenőrök szabálytalanságokat.

A minimálbér-emelés kapcsán a munkaadók ezeken a területeken fokozott ellenőrzésekre számíthatnak - mondta el lapunk kérdésére Papné dr. Márton Erika, az OMMF főosztályvezető-helyettese. Ellenőrzésre ad majd okot, ha például a 2000 decemberéig 8 órában foglalkoztatott munkavállalók többségéből 2001. január 1-től hirtelenében 4 órás részmunkaidős munkatársak lettek egy vállalkozásban.

Hasonlóan büntetésekre számíthatnak azok a vállalatok, amelyek a próbaidő tartamára nem kötnek munkaszerződést alkalmazottaikkal. A munkaügyi felügyelők éves szinten a Magyarországon működő közel 800 ezer vállalkozás közül 40-45 ezernél tudnak helyszíni ellenőrzést végezni, mivel alig néhány száz felügyelő dolgozik a megyei felügyelőségeknél.

Az idei évtől valamelyest javulhat a helyzet, amennyiben az ígért 80 fős létszámfejlesztést megkapják az irodák. Az ellenőrzést végző munkaügyi ellenőrök jogosultak bejelentés nélkül belépni bármely munkahelyre, ott hang- és képfelvételt készíteni, az ellenőrzéshez szükséges iratokba, munkaszerződésekbe betekinteni.

Szabálysértés esetén a felügyelők egyik lehetséges eszköze a fennálló szabálytalanság megszüntetése érdekében a bírságolás. Amelynek az eljáró hatóság, a kiszabás indoka és mértéke szerint négy eltérő változata létezik. A jövőben megemelkedő bírságösszegek nem érintik a (fővárosi) megyei munkaügyi központok ellenőrzési osztályai által kiszabható rendbírságot, amely jóval alacsonyabb összegű, 1000 forinttól 50 ezer forintig terjedhet és a munkaadó törvényileg előírt nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettségének elmulasztásakor, vagy a nem előírt módon történő teljesítésekor szabható ki. Ilyen vétségnek számít a munkanélküli-járadék megállapításához szükséges igazolólap kiállításának vagy a külföldi munkavállalókra irányadó bejelentési kötelezettségnek az elmulasztása.

A rendbírság alacsony összegéből adódóan a kiszabott bírságot a legritkább esetben fellebbezik meg a megbírságoltak, hiszen sokszor a fellebbezéshez szükséges 3000 forintos okmánybélyeg és az utánjárás többe kerül, mint a kiszabott összeg befizetése. A bírság felső határának változtatása csak a (fővárosi) megyei munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőségek által kiszabható munkaügyi bírságok esetében jelentenének emelkedést.
A munkaügyi bírság kiszabásának feltétele a több munkavállalót érintő szabálytalanság. Azonban ennek hiányában is kiszabható a hátrányos megkülönböztetés tilalmának megszegése, illetve több vonatkozásban a szakszervezeti jogok csorbítása esetén. A bírság mértékét a jogellenes állapot időtartamának fennállása, az okozott hátrány nagysága, valamint az érintett munkavállalók száma befolyásolja.

Az első alkalommal 50 ezer és 1 millió forint közötti, több jogszabályi rendelkezés megsértése, illetve három éven belüli újabb bírság kiszabása esetén jelenleg még 3 millió forint a felső határ. Külön nevesítés nélkül a külföldi munkavállalók engedély nélküli foglalkoztatását kiemelten tiltja a törvény. Foglalkoztatásuk esetén az első alkalommal a kifizetett munkadíj kétszeresét, de legalább az érvényes minimálbér ötszörösét, három éven belüli újabb esetben a munkadíj ötszörösét, de legalább a minimálbér tízszeresét jelöli meg bírságként.

Negyedik bírsági típus a személyhez kötődő szabálysértési bírság, amelyet külön jogszabály szabályoz.

A szabálysértési törvény alapján szabálysértési bírság szabható ki, ha nem történt bűncselekmény, de gondatlanságból vagy szándékosan elkövetett vétségről van szó. A jogszabály értelmében, a pénzbírság mellett büntetésként maximálisan 60, minimálisan egynapos elzárás is kiszabható.
A szabálysértési intézkedések típusai között szintén kiemelt szerepet kap a külföldi munkavállalók engedély nélküli foglalkoztatása. Lehetőséget teremtve az ellenőröknek arra, hogy a munkaadó megbírságolása mellett, a külföldi munkavállaló kiutasítását kezdeményezzék az országból. A munkaügyi szabálysértések típusairól a következő lapszámunkban olvashatnak.


Törvényi háttér (rátét)

A rendbírságról és a külföldiek engedély nélküli foglalkoztatásáról az 1991. évi IV. törvény a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról 56/A§, valamint a 3/1997 Munkaügyi Minisztériumi rendelet a rendbírság módosításáról, 3/1996 MüM-rendelet a rendbírságról és a 7/1991 MüM-rendelet a külföldiek magyarországi munkavállalásának engedélyezéséről rendelkezik. Intézkedő szervezetek: a megyei (fővárosi) munkaügyi központok.

A szabálysértési és munkaügyi bírságokról az 1996. évi LXXV. törvény a munkaügyi ellenőrzésről és az 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről, 5/1993 MüM-rendelet a végrehajtásáról, 1999. évi LXIX. törvény a szabálysértésekről rendelkeznek. Intézkedő szervezetek: megyei (fővárosi) munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőségek, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat és a Magyar Bányászati Hivatal saját hatáskörükben ellátnak munkavédelmi feladatokat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!