3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Állami fedezetű hitelből finanszírozzák az erdélyi autópálya idei építési munkálatait - jelentette be csütörtökön Constantin Dascălu. A közlekedési minisztérium államtitkárának tájékoztatása szerint egyelőre nincs eldöntve, hogy kihez fordulnak hitelért az illetékes intézmények, arról sincs még döntés, mekkora összeget vesznek fel a sztrádaépítés finanszírozására, számolt be az erdélyi Krónika.

"A kölcsönt a pénzügyminisztérium, az Országos Út- és Autópályaépítő Vállalat (CNADNR) vagy pedig maga a Bechtel veheti fel" - mondta az államtitkár. A sztrádaépítést egyelőre szüneteltető Bechtelnek egy ütemtervet kell bemutatnia a 2010-re tervezett munkálatokkal és annak költségeivel. Az állam jelentős adósságokat halmozott fel az amerikai vállalat felé a tavalyi munkálatok ellenértékeként, a szaktárca szerint ezt az állami költségvetésből egyenlítik ki.

A minisztérium ugyanakkor javasolja az Európa Bizottságnak, hogy az erdélyi autópályát foglalják be a transz-európai közlekedési hálózatba (TEN-T), így ugyanis uniós támogatások is lehívhatók a költségek fedezésére.

Az EU tagállamainak területén kijelölt Transz-Európai Közlekedési Hálózat egységes rendszert alkot, amely a távolsági áruszállítás gerinchálózataként szolgál az Európai Unió gazdaságában. A hálózat a tagállamok úthálózatának kb. negyedére (74.500 km), a vasúti hálózat hosszának mintegy felére (78.600 km) terjed ki. Ugyancsak tartalmazza a jelentősebb repülőtereket, valamint hajózható belvízi útvonalakat, folyami és tengeri kikötőket.

Ahogy arról tegnap az mfor.hu is beszámolt a  Bechtel szerdán jelentette be, hogy az összes alkalmazottját elbocsátja, amennyiben nem oldódik meg a sztrádaépítési munkálatok finanszírozása. A cég  vezetése által a szakszervezethez továbbított dokumentum szerint március 5-én küldik szét a munkaszerződés felbontásáról szóló figyelmeztetést, ezt követően pedig húsz napon belül megkezdődik az 1933 alkalmazott elbocsátása

A cég ugyanakkor azzal is elégedetlen, hogy máig nem történtek meg a kisajátítások a sztráda nyomvonalán, emellett a CNADNR nem tudott biztosítást nyújtani a Bechtelnek a sztrádaépítés további finanszírozásáról.

A kormány január végén jelentette be, hogy tárgyalásokat kezdeményez Bechtel társasággal arról, hogy az észak-erdélyi autópálya megépítése a továbbiakban a köz-és a magánszféra együttműködésének (PPP-partnerség) eredménye legyen. A javaslat szerint a Bechtel az autópálya egyik felét közpénzből, a másik felét saját költségvetéséből építené meg.

Az észak-erdélyi autópálya építését 2004-ben kezdték el. A projekt értékét eredetileg 2,2 milliárd euróra becsülték. A munkálatok 2005-ben egy évre leálltak, emiatt a tervezett 2012-es átadási határidő egy évvel kitolódott. A Bechtel 2009 decemberében adta át a sztráda Torda és Gyalu közötti 42 kilométeres szakaszát,olvasható a Krónika cikkében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!