2p

Március 4-én zárja be a MÁV 14 mellékvonalát, megspórolva ezzel egymilliárd forintot az államháztartásnak. A 474 kilométeren a helyi Volán társaságok szállítják majd az utasokat. A 14 szakasz mellett öt vonalon, amelyeken most pótlóbuszok járnak, szintén a Volán buszai pufognak majd. Mfor.hu körkép.

Sokat nem spórol az állam (Táblázat!)

A GKM számításai alapján a vonalak ideiglenes bezárásával éves szinten több milliárd forintot spórol meg a MÁV. Tavaly nyáron, amikor még 28 mellékvonal bezárását tervezte a tárca (pontosabban ezt a számot mondta, aztán hatvanat és nyolcvanat), 6,5 milliárd forint veszteségcsökkenésről beszéltek. Ennél nyilván kevesebb lesz a megtakarítás, hiszen feleannyi vonal zár be.

Persze a képet nem csak az árnyalja, hogy akkor 942, most pedig 474 kilométer pályáról van szó. Lehet, hogy a MÁV vesztesége (109 milliárd forint 2006-ban) csökken néhány milliárddal, de a Volán buszok hadrendbe állítása sincs ingyen. Becslések szerint a busz kilométerenként 400-600 forinttal kerül kevesebbe, ennek alapján a megtakarítás egymilliárd forint körül lehet.

Visszakozott a tárca

Ez már lényegtelen, hiszen a gazdasági tárca a 28 mellékvonalas bejelentés után (amelyet utólag már nem is bejelentésnek, hanem csak ötletnek nevezett) folyamatos alkudozásba kezdett az érintett önkormányzatokkal. Aminek az lett a következménye, hogy az eredeti elhatározás jelentős mértékben felpuhult.


Az ideális az volna, ha a halálközeli állapotú mellékvonalakon nem is klasszikus vonatok, hanem könnyűvázas járművek közlekednének - állítja több szakértői tanulmány. Ezeket a vonalakat ugyanis így kevesebből is fenn lehetne tartani, és könnyebben megoldható lenne, hogy a MÁV az önkormányzatoknak, pontosabban a térségeknek lepasszolja egyes szakaszok kezelését.

A vasutas települések arra hivatkoztak, hogy több százezer ember életét nehezíti majd meg a vonalak bezárása - kezdetben arról nem nyilatkozott a minisztérium, hogyan váltja majd ki a vonatokat az egyes szakaszokon. A felmérések ugyanakkor azt mutatják: az embereket nem hatja meg különösképpen a vonalak bezárása, mivel nem is nagyon használják ki ezt az utazási lehetőséget.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!