6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Önt is gyakran idegesítik a spamek, kéretlen levelek, sms-ek és telefonhívások? Nem érti, honnan tudják a számát? Megfordult már a fejében, hogy bejelenti az Ön adatait illegálisan használó cégeket, vagy egyszerűbb kitörölni az érdektelen reklámüzeneteket? Az mfor.hu annak járt utána, mik a cégek és a fogyasztók lehetőségei.

Ha utáljuk a kéretlen küldeményeket... (Mfor.hu-montázs)

A június 9-én elfogadott új reklámtörvény a DM küldemények rendszerét is szabályozza. A legfontosabb változás szigorúbb feltételekhez köti a DM megkereséseket: a levelekhez a hirdető cég ezentúl köteles ingyenes válaszborítékot is küldeni, és egy online lemondási lehetőséget is biztosítani, így könnyebben kitöröltethetjük magunkat a listákról.

A politikai kampányok után tömegesen titkosítunk

Bartók János, a TeleData Távközlési Adatfeldolgozó és Hirdetésszervező Kft. ügyvezetője egyetért a szigorítással,  mivel ezáltal talán kevesebb lesz az illegális adatgyűjtések száma. A törvényváltozás értelmében a lemondáson kívül a DM hirdetések felelőssége is szigorodott: érvényessége már a teljes hirdetői láncra, azaz a közzétevőre is kiterjed.

„Az emberek nem szeretik, ha zaklatják őket, a DM megkereséseket pedig gyakran annak veszik. A politikai marketinggel szemben pedig kifejezetten zárkózottak: egy-egy politikai DM kampány után tömegesen titkosítják telefonszámaikat, ami nagyon rosszat tesz a szakmának.”

Honnan tudják a címemet?

Mindenki folyamatosan kapja a címzett és címzetlen küldeményeket, de vajon honnan vannak a címek? A legnagyobb adatbázis-kereskedő maga az állam, pontosabban a Belügyminisztérium által működtetett Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala. (KEKKH)

Ide születésünkkor bekerülnek adataink, címünk, életkorunk, családi állapotunk, melyek mind nagyon fontos információk a hirdetők számára. Ezen adatok megvásárolhatóak, és hat hónapig felhasználhatóak. Később pedig a visszajelzések alapján lehet új listát kialakítani. A vásárlás feltétele, hogy a vevő cég bejegyzett adatkezelő cég legyen, a bejegyzést pedig az Adatvédelmi Biztos Hivatalánál lehet kérni.

A másik módja az adatgyűjtésnek, amikor mi magunk adjuk meg címünket, nevünket, telefonszámunkat, például egy nyereményjáték keretein belül. Persze ilyenkor szeretnénk, ha adatunkat csak abban a játékban használnák fel, azonban ha jobban megnézzük az apró betűs részt a papír alján, akkor látjuk, hogy az adatmegadással hozzájárulunk a későbbi adatfelhasználáshoz, esetleg még a továbbadásához is.

Rosszabb eset, amikor ugyan mi nem járultunk hozzá adataink továbbításához, a nyereményjátékot szervező cég azonban megteszi ezt helyettünk, és eladja adatbázisait. Ilyenkor történhet meg az, hogy olyan cégektől kapunk telefonhívásokat, melyekkel sosem álltunk kapcsolatban.

Mi a helyzet a telefonkönyvben szereplő adatokkal?

A telefonkönyv adatai - amennyiben a telefonszám-igényléskor nem titkosítottuk magunkat – nyilvánosak. Ez persze nem jelenti azt, hogy DM célokra is felhasználhatóak. "Ez ugyanaz a kategória, mint a Google-on, IWIW-en vagy bármilyen internetes oldalon található adatoknak a felhasználása" – mondta el az mfor.hu-nak Bartók János. Attól, hogy nyilvános, még nem használható fel reklám céljára, sőt, még, ha hirdetésben közöl valaki egy magántelefonszámot vagy címet, email címet, azt sem vehetjük szabad prédának, ugyanis a DM címzéseknek szigorúan célhoz kötöttnek kell lenniük.

Szintén nem elhanyagolandó szempont, hogy akik ezeket az adatokat harmadik félnek pénzért kínálják, már nemcsak az új reklámtörvényt, de a szerzői jog rendelkezéseit is megsértik.

Egy komolyabb cég nem engedheti meg magának, hogy lopott adatok segítségével hirdesse magát - különben is, a lebukás kockázata mindig ott lebeg. Így érdemes vásárolni vagy a KEKKH-tól vagy adatbázis-kezelő cégektől, esetleg bérelni, vagy - ami a legdrágább - gyűjteni. Adatokat legálisan az utcán vagy ügyfeleink körében szerezhetünk, akár direkt, akár hűségprogram, nyereményjáték vagy hasonló akciók keretében.

Joghézagok

Fontos tudni, hogy a fenti információk nem vonatkoznak a céges adatokra, ugyanis azok minden esetben nyilvánosak, és DM célokra felhasználhatóak. Kisebb ellentmondás keletkezik akkor, ha valaki egyéni vállalkozó, így elérhetőségei magánelérhetőségek is egyben. Ilyenkor, amennyiben magáncíme megegyezik a székhellyel, úgy az céges adatnak minősül. A titkos telefonhívások egyelőre fehér foltnak számítanak, ugyanis ha titkosított számról érkezetett a hívás, technikailag bonyolultabb megoldani a letiltást.

Forgács Nóra jogász, adatvédelmi szakértő szerint a jelenlegi törvény a fogyasztóknak kedvez, a kilencvenes években elfogadott előző DM-törvényhez képest. Jelenleg az is fel kell hogy legyen tüntetve egy küldeményen, hogy honnan vannak meg adataink a hirdető cégnek. "Persze jobb lenne, ha eleve a küldés előtt kérnék a hozzájárulásokat, nem pedig utólag kellene tiltakozni, de ez a fajta adatkövetési kötelezettség mégis nagy segítség a fogyasztók számára" - mondta el az mfor.hu-nak Forgács Nóra.

Hogyan tiltakozhatunk?

Azt már tudjuk, hogyan juthatnak a cégek legálisan adatokhoz, azt viszont még nem, mi hogyan tiltakozhatunk. Persze mindig felmerül a kérdés: érdemes-e sok időt, energiát tiltakozással tölteni, vagy egyszerűbb kitörölni az emailt, smst, kidobni a levelet, vagy elköszönni az ügynöktől, amennyiben nem érdekel minket az ajánlat.

A lényeg, hogy az új törvény értelmében a legegyszerűbb módokon tiltakozhatunk: telefonon, emailben, válaszlevélen vagy formanyomtatványon. Sajnos Magyarországon még nincs Robinson lista, melyre felkerülve egy egyszeri regisztrálással az összes adatbázisból kikerülnénk, de megtehetjük ezt egyesével, a "zaklató" cég(ek) felé jelezve ezen szándékunkat.

Például, ha kéretlen telefonhívást kapunk magánszámunkra, és többször nem szeretnénk, hogy ez megismétlődjön, kérjük meg a hívó felet adataink törlésére. Ezután neki kötelessége lesz számunk eltávolítása a listájából. Ugyancsak értesíthetjük azokat a cégeket, akik kéretlenül küldenek smst vagy emailt magántelefonunkra/email címünkre.

Ha nem akarunk a cégekkel bíbelődni, ugyanezt a bejelentést megtehetjük az adatvédelmi ombudsman felé is, mindenféle formális megkötés nélkül. Bármilyen email címre, címzettnek küldhetjük a levelet, a hivatalba érésekor érvényes lesz panaszunk.

Ha pedig a címünket is eltitkolnánk a DM levelek küldői elől, úgy az önkormányzathoz kell besétálnunk, és kitöltenünk egy olyan formanyomtatványt, mely megtiltja a KEKKH-nak, hogy kiadja adatainkat.

Aki már nagyon ideges...

Aki nem elégszik meg címének kitörlésével, és van energiája utánajárni a feladónak, annak ehhez természetesen joga van. Utána pedig jogosult bejelentést tenni a Fogyasztóvédelmi Hivatalnál, a Gazdasági Versenyhivatalnál vagy az ombudsmannál.

Míg utóbbi eszközrendszere a nyilvánosságra hozatalig és a felszólításig terjed, előbbi két hivatal bírságot is kiszabhat a jogsértő cégeknek.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!