4p

Az mfor.hu és a TESK Tanácsadó Kft. közös cikksorozatának célja, hogy áttekintse a munkaerő felvétel legfontosabb tudnivalóit, a toborzás legújabb trendjeit. A cikksorozat korábbi részében szó esett arról, hogy mi az az alapelv, amelyet használhatunk annak érdekében, hogy a toborzásunk sikerét bebiztosítsuk. A cikkben hangsúlyoztuk, hogy a sokszoros túlbiztosítás nagy segítséget jelenthet a jelöltszerzésben. De hogy szerezzünk több jelöltet? Jelenlegi cikkünkben erre mutatunk rá.

A sikeres toborzás titka: az "egy jelölt nem jelölt” elv

A TESK Tanácsadó Kft. munkatársai egyöntetűen állítják; a túlbiztosítás a dolog titka. Az a fontos, hogy mindig többen gondolkodjunk, mint amink éppen van előttünk. Állítsunk több jelöltet, mint amire feltétlen szükség van. Ha egyet kérnek, szerezzünk 5-6 jelöltet. Több közül nagyobb eséllyel lesz jobb jelölt, és kisebb az esélye annak, hogy egyetlen jelölt sem marad a folyamat végére.

Tehát a kimenetel és az eredményesség bebiztosítására a megoldás a túlbiztosítás. Több jelöltet kell állítani, mint eddig.

De hogyan lesz több jelölt?

A toborzási folyamat magja valahogy ekképp írható le:

  1. Keresett jelölt munkakörének leírása (vagy kész munkaköri leírás)
  2. Ebből kompetenciák megfogalmazása
  3. Kompetenciák alapján a toborzási források meghatározása
  4. Kompetenciákból a legfontosabb elvárások megfogalmazása (kb. az 5 legfontosabb kompetencia meghatározása)
  5. A keresett kulcskompetenciákkal rendelkező személyek, mint célcsoport azonosítása
  6. A célcsoporthoz vezető elérési út meghatározása
  7. Az elérési utak "bejárása”, feldolgozása (azaz maga a toborzás lefolytatása)

Láthatjuk, hogy a toborzás maga csak a 7. a sorban. Önmagában mindegyik lépés "megérne egy misét”, de koncentráljunk most arra, hogy hogyan tudjuk a jelöltszámot növelni.

"Új munkajog = konfliktus --> kríziskezelés másképp" 

A legnagyobb hiba a rutinból elkövetett toborzás – azaz, hogy megkapjuk a kész profilt és már írjuk is a hirdetéseket. Természetesen nem arról van szó, hogy a hirdetések nem jók, és ne hirdessünk. (Mi magunk százával adunk fel on-line hirdetést egyetlen hónapban)

Azonban a keresett kulcskompetenciákkal rendelkező személyek, mint célcsoport azonosítása elengedhetetlen ahhoz, hogy végiggondoljuk: biztosan az on-line hirdetés lesz a leghatékonyabb módszer? (Gondoljuk csak végig: kik azok, akik ráérnek az on-line hirdetések között nézelődni, és minden szóba jövő pozíciót megpályáznak, akár még ezen is túltesznek?)

Hogyan érjük hát el a kulcskompetenciákkal rendelkező személyeket?

A vállalatoknak olyan szakemberek kellenek, akik jól teljesítenek a jelenlegi munkahelyükön, alapvetően elégedettek, esetleg új kihívást keresnek, mindenesetre ritkán töltik fel a legfrissebb CV-jüket az álláskereső oldalakra és még ritkábban küldenek pályázatokat a meghirdetetett pozíciókra. Hozzájuk tehát más utak vezetnek. Főleg szakmai utak, szakmai közösségek, esetleg szakmai on-line felületek, még inkább ajánló személyek a szakmából jelenthetnek elérési utakat a legjobb szakemberekhez. De a megközelítés és elérési utak száma csaknem végtelen. Legkézenfekvőbb módja ezek kiderítésének, ha felmérjük a szakemberek tájékozódási módszereit és forrásait.

Ötleteljünk: több forrás több potenciális kompetens jelöltet jelent!

Tehát ne hagyjuk abba az ötletelést a forrásokkal kapcsolatban addig, amíg 10-15 különböző elérési utat nem találtunk. Higgyük el: ahányszor nekiülünk ötletelni, annyiszor fognak újabb és újabb források felbukkanni. És minél több oldalról, minél több csatornán szólítjuk meg a célközönséget, annál valószínűbb, hogy valahonnan majd beérkezik egy újabb önéletrajz. A titok a források sokrétűségében, számosságában rejlik.

Tokár Péter
ügyvezető igazgató
TESK Tanácsadó Kft

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!