3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tudásmenedzsment az elmúlt években meglehetősen hektikus pályát járt be. A kezdeti lelkesedés után erős visszafogottságot tanúsítottak a vállalatok az ebben rejlő lehetőségek iránt. Úgy tűnik most válaszút előtt áll a tudásmenedzsment: elindul újra hódító útjára, vagy marginális eszköz lesz a vállalatok tárházában.

A KPMG számos lelkes volt és jelenlegi munkatársa meg van győződve arról, hogy a tudásmenedzsment nem bóvli és ezért állandóan vizsgálja, hogy ez a diszciplína hol is áll a "hype" görbén. Ezért a 2000-ben végzett magyarországi tudásmenedzsment felmérés vizsgálatait felfrissítették. (2)Abban a szerencsében részesültem, hogy ezen felfrissítés munkálatait rám bízták és jelen tanulmányban ennek tapasztalatairól szeretnék beszámolni.

A KPMG nemzetközi és a 2000-ben Magyarországon használt kérdőívei alapján, 2002 nyarán és őszén felkerestünk több magyar nagyvállalatot. A kiválasztott társaságoknál a tudásmenedzsmenthez leginkább közelálló felső-, és középvezetőkkel, elsősorban a humán és az informatikai terület vezetőivel vettük fel a kapcsolatot. Nagy öröm volt számunkra, hogy egy magyar nagyvállalat esetében (3) a már létező tudásmenedzsment osztály vezetőjével is beszélhettünk.

A kiválasztás során célunk volt, hogy minél több szektort (pénzügyi-, telekommunikációs-, kereskedelmi-, vegyipari-) érintsünk, illetve törekedtünk arra, hogy az interjúk során a különböző funkcionális területek egyensúlyban legyenek. A felmérésben részt vett szervezetek között megtalálhatók állami, illetve magán tulajdonban lévő társaságok, külföldi és magyar vegyes tulajdonú vállalkozások, tőzsdére bevezetett cégek, valamint globális nemzetközi társaságok magyar leányvállalatai is.

Sajnálatos módon azonban a felmérés eredményei csak korlátozó megszorításokkal értelmezhetőek. Ennek egyrészt a minta mérete az oka (kérdőívünket, annak beérkezési határidejére csak közel húsz vállalat küldte be). Másrészt az, hogy a megkeresett cégek közül elsősorban csak azok vállalkoztak a felmérésben való részvételre, akik érdeklődtek a tudásmenedzsment iránt. Mivel a 2000-es felmérés is ugyanezen megszorításokkal készült, úgy gondoljuk a két kérdőív eredménye összehasonlítható.

Nagy élmény volt azonban, hogy minden egyes kérdőív kitöltése gyakorlatilag egy egy órás beszélgetést jelentett és ez nagyon informatívnak bizonyult. Ezért mertünk vállalkozni arra, hogy az eredményt a "hype" görbén megpróbáljuk elhelyezni.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!