4p

A vállalatok kivárási taktikája a humánerőforrás területén is erősen érezhető. A megkérdezettek 70 százaléka idén már nem tervez létszámbővítést. Azok, akik új alkalmazottat vesznek fel, úgy látják, hogy egyre nehezebb jó szakembert találni, és sok a piacon a tapasztalatlan pályakezdő fiatal, derül ki a VT-SOFT felméréséből.

A megkérdezett vállalatok 41 százalékánál volt az elmúlt évben létszámcsökkentés, míg 30 százalékénál nem volt létszámváltozás. Nagymértékű létszámbővülésről csak 1,5 százalék számolt be, minden tizedik alkalmazottjától a válaszadók 10 százaléka vált meg.

A közepes cégeknél némileg biztatóbb a helyzet: náluk ugyanolyan arányban volt létszámbővítés és -csökkentés az elmúlt egy évben, míg a nagyobb cégeknél a kis létszámú csökkentés kétszer olyan gyakran fordult elő, mint a kis létszámú bővítés. A tervezett munkaerő-felvétel esetében a közepes és nagy cégek szinte ugyanúgy gondolkoznak, 70 százalékuk nem tervez létszámbővítést az év második felében – derül ki a VT-SOFT felméréséből.

A munkaerőkiválasztás még mindig nem egyszerű feladat
A bővítés mellett döntő vállalatok megítélésük szerint nincsenek könnyű helyzetben, és a munkaerőkiválasztással kapcsolatos vélemények erősen megoszlanak a megkérdezettek körében. A válaszadók 34 százaléka úgy véli, nehéz megfelelően képzett, jó szakembert találni – ez részben a túlkínálat miatti bonyolultabb kiválasztási folyamat, részben pedig a jó szakemberek gyors elhelyezkedése miatt lehet. 

A pályakezdő fiatalok tömeges jelenléte sok vállalatnak okoz nehézséget, hiszen egy-egy álláshirdetésre rengetegen jelentkeznek megfelelő tapasztalat nélkül. A megkérdezettek közel egyharmada jelölte meg problémaként a pályakezdőket – ezek 76 százalékánál azonban nincs és nem is tervezik gyakornoki program bevezetését, ami megkönnyítené a későbbi munkaerőkiválasztást. A megkérdezettek mindössze 11 százalékának van gyakornoki programja, és további tizedük tervezi ennek bevezetését a közeljövőben. Ezek zöme a nagyobb, 200 fő feletti cégek közül kerül ki.

A munkaerő toborzási módszerek tekintetében nem érezhető erőteljes változás. A cégek közel fele (45,7%) használja az egyszeri hirdetéses módszert, ami után kissé lemaradva a fejvadászon és a saját weboldalon keresztüli álláshirdetés szerepel. Érdekesség, hogy a közösségi felületeket (Facebook, LinkedIn) a válaszadók csak 3 százaléka használja a munkaerő keresés folyamán. A nagyobb mennyiségű és nem szakterületekre specializált munkaerő jelentős része a munkaügyi hivatal kiközvetítésével kerül a nagyvállalatokhoz. Dolgozói vagy egyéb más ajánlórendszerrel a vállalatok csak nagyon kis százaléka él. A HR szoftverek toborzási rendszerét a válaszadók 60 százaléka ítélte hatékonynak, ennek a funkciónak a használata azonban még mindig csekély.

HR szoftverek használata

A VT-SOFT kutatása a gazdasági és toborzási kérdések mellett a HR szoftverek használatának és hasznosságának kérdéseire fókuszált. A vállalat évek óta komoly hangsúlyt fektet K+F tevékenységére, hogy folyamatosan megfeleljen a piaci elvárásoknak. A kutatásból kiderült, hogy a vállalatok legnagyobb része, majdnem 60 százaléka már több mint 5 éve használ humánügyviteli rendszert.

A vállalatok a szoftvereket a bevált feladatok elvégzésére használják, így fő hangsúly még mindig a HR adminisztráció és a munkaidő-nyilvántartási feladatok elvégzésén van. Az újabb és modernebb modulok, kiegészítő szoftverek – mint a toborzási modul, képzés- és fejlesztésmenedzsment, szervezetmenedzsment – használata és elterjedtsége jóval kisebb az alapfunkciókhoz képest. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a toborzás nem csupán a létszámbővítést érinti, hanem a fluktuáció során keletkezett létszámhiányt is minőségi kereséssel pótolhatjuk.

A humánügyviteli rendszerekkel és szoftverekkel szemben támasztott általános elvárások között a cégek továbbra is a költségmegtakarítást, a szolgáltatási szint és a teljesítmény javulását tartják a legfontosabbnak, cégmérettől függetlenül. A VT-SOFT HR megoldásai minden szempontból kielégítik ezeket az elvárásokat. A cég legújabb fejlesztése a toborzási folyamatok megkönnyítését elősegítő webes HR alkalmazás, amely a belső és külső toborzás folyamatait és annak egyes elemeit irányítja: a megüresedett állásokat, állásajánlatokat, állásinterjúkat, pályázók közti választást és a levelezést.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!