Mintegy húsz százalékkal kevesebb árbevételt érhet el a Neo FM és a Class FM együttesen elődeik, a Sláger és a Danubius Rádió tavalyi teljesítményéhez képest, mondta el a Napi Gazdaság "Célkeresztben a fogyasztó" című keddi konferenciáján Földes Ádám, a Neo FM-et birtokló Est Media Group (EMG) kereskedelmi ügyvezető igazgatója.
Neo, Class: évekbe telhet a márka felépítése
Földes szerint 2010 még egyértelműen az átmenet éve lesz, a márka teljes felépítése pedig 1,5-2 évet is igénybe vehet. Utalt arra, hogy az új adótól nem lehet egyből Sláger-, illetve Danubius-szintű eredményeket várni, hiszen utóbbiak 12, illetve 20 éves, bejáratott branddel rendelkeztek.
Az árbevételt tekintve még óvatosabban fogalmazott Turi Árpád, a konkurens Class FM kereskedelmi igazgatója, aki szerint két-három évbe is telhet az elődök mutatóinak utolérése.
Turi szerint a márkaértékhez időre, pénzre és megfelelő stratégiára van szükség. Úgy véli, utóbbi megtalálása szempontjából az országos rádiók a rétegadóknál nehezebb helyzetben vannak, hiszen a népszerűség és az egyediség sokszor ellentétben áll egymással. Szerinte az elsődleges cél, hogy minél több embert érjenek el, és csak ezután következhet az egyedi arculat kialakítása.
Juventus: elérhető álmok
A jelenlévők közül a legoptimistább kilátásokról Laczkó Endre, a Juventus Rádió ügyvezető igazgatója számolt be, aki növekvő árbevételt vár az idei évtől. "A tervet az első három hónap adatai alapján tartjuk" - árulta el a vezető. Tavaly egyébként hasonló szintű bevételt könyvelhettek el, mint 2008-ban, ami nagyon jó eredmény ahhoz képest, hogy eközben a rádiós reklámpiac 30 százalékos zuhanást produkált.
A Juventus tehát - az előzetes jóslatoknak megfelelően - eddig jól jött ki az új adók november végi indulása körüli hercehurcából, a hozzájuk átpártolt hallgatók megtartása azonban nem lesz egyszerű feladat. "A hallgatottságunk egyértelműen nőtt év végén, és elérte az 1,4 millió főt, de januárban-februárban csökkent. Ha megint vissza tudnánk térni a korábban álomnak számító 1,3-1,4 millió fő közelébe, akkor már nagyon elégedett lennék. Reméljük, hogy sikerül éket verni a két nagy adó közé" - magyarázta Laczkó Endre.
A jelenlévők egyetértettek abban, hogy a hirdetők a kezdeti kivárás, bizalmatlanság után kezdenek felengedni. "A váltáskor felfokozott emocionális környezet vett minket körbe, érezni lehetett, hogy még az üzleti partnerek is kötődtek a régi adókhoz. Ezt le kellett győzni, most már helyre kerül a rádiós piac" - magyarázta Turi Árpád.
Jobban rajtolt a Class
A két új adó közül egyébként - mint ahogy azt a januári hallgatottsági adatok is mutatják - a rajt egyértelműen a Classnak sikerült jobban, amely állandó műsorszerkezettel és műsorvezetőkkel indult. A Neo viszont csak január közepére véglegesítette műsorstruktúráját (ekkor indult a Bumeráng című reggeli műsor -a szerk.), ráadásul - jegyezte meg Turi a konkurensről - az elején még kísérletezgetett a szerkezettel és a zenei kínálattal is.
Végül azonban a Neo is beállt a sorba, és ma már "megnyugtató tendenciák" jellemzik működését, magyarázta Földes. Újabb experimentális mutatványokra pedig már nem is nagyon lesz tér, hiszen - mint fogalmazott - "a végén a befektetőket az érdekli, mennyi profitot termelt a történet."
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum