4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vasárnap újabb izlandi vulkánkitörés miatt kezdtek aggódni az európai légitársaságok. A helyi légteret még a hétvégén lezárták, miközben az európai szakértők abban bíznak, hogy a mostani természeti jelenség csak korlátozott hatással lesz a légiközlekedésre. A vulkán aktivitásától, és a szélviszonyoktól függően azonban ezúttal is fennáll a potenciális veszély, hogy akár Dél-Európát is elérheti a hamufelhő.

Lezárták időlegesen vasárnap az izlandi légteret az ország legaktívabb vulkánjának kitörése miatt - közölte az izlandi repülőtereket igazgató hivatal (Isavia). A Grimsvötn a sziget délkeleti részén található, a Vatnajökull gleccser alatt. A vulkánból húsz kilométeres magasságba érő sűrű füstoszlop emelkedett fel, a tűzhányó legutóbb 2004-ben volt ilyen aktív. Hjordis Gudmundsdottir, az Isavia szóvivője azt mondta, a hamufelhő beterítette ugyan Izlandot, de nem Európa felé, hanem nyugati irányban, Grönland felé tart, számolt be a történésekről az MTI.

Figyelmeztető jel ugyanakkor, hogy az egy éve történt izlandi vulkánkitörésnél, mely miatt időlegesen gyakorlatilag a teljes európai légtér megbénult, sokkal hevesebb volt a mostani vulkáni tevékenység. Az európai légügyi szakértők és meterológusok közreműködésével vasárnap tartott telefonos konferencia keretében arra is felhívták a figyelmet, hogy a hamufelhő az európai légtérben is szétterjedhet, ami a közlekedésben fennakadásokat okozhat, írta a Reuters.

Az illetékes európai hatóságok arra figyelmeztették a légitársaságokat, hogy a hamu keddre elérheti Skócia északi részét, s amennyiben a kitörés erőssége változatlan marad, csütörtökre vagy péntekre Nagy-Britannia, Franciaország és Spanyolország egyes részei fölött is megjelenhet. A figyelmeztetés a legfrissebb ötnapos időjárás-előrejelzésen alapul, de óvatosan kezelendő a meteorológusok szerint a különböző légáramlatok jelenléte miatt. A következő 24 órában ugyanakkor a vasárnapi európai előrejelzés szerint az európai és a transzatlanti légi közlekedésben nem várhatók fennakadások a vulkánkitöréssel összefüggésben.

Tudósok számítottak arra, hogy a tűzhányó mostanában újra működni kezd, de hozzátették, valószínűleg nem lesz nagy kitörés, és nem teremt majd olyan légiforgalmi káoszt, mint amilyet az Eyjafjallajökull vulkán okozott hamufelhőivel 2010-ben. Az európai hatóságok akkor öt napra lezárták a légteret, mert attól tartottak, hogy a vulkáni hamu megrongálhatja a sugárhajtású repülőgépek hajtóműveit.

A tavalyi események egyébként különösen rossz időszakban érintették az európai légitársaságokat, hiszen a gazdasági válság után éppen kezdtek talpra állni. Az izlandi vulkánkitörés miatt elrendelt európai légtérzár következtében azonban Európában 11,7 százalékkal esett vissza a légi utasforgalom áprilisban, míg a nemzetközi utasforgalom 2,4 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, állapította meg a Nemzetközi Légiforgalmi Szervezet (IATA). Ami a gazdasági károkat illeti, az Airbus számára készített elemzésében az Oxford Economics azt állította, hogy az európai légtérzár összességében ötmilliárd dollár kárt okozott a világgazdaságnak.

A mintegy ötezer járat kiesésével járó légtérzár a légitársaságokon, és utasokon kívül sok céget is igen hátrányosan érintett a leállás, mivel többek között romlandó élelmiszerek, virágok, alkatrészek nem jutottak el időben megrendelőikhez. Az Oxford Economics számításai szerint a légitársaságok vesztesége 2,2 milliárd dollárra tehető, az idegenforgalom mintegy 1,6 milliárdot veszített, mert elmaradtak a turisták. Mintegy fél milliárd dollárra tehető a kár abból, hogy sokan rekedtek a repülőtereken, és nem tudtak visszatérni munkahelyükre. A légtérzár legsúlyosabb hetében a gazdasági veszteségek Európában 2,63 milliárd dollárt értek el, Észak- és Dél-Amerikában közel egymilliárdot, Ázsiában meghaladja a fél milliárdot, globálisan összességében eléri a 4,7 milliárdot.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!