2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A napokban két térségi vasúttársaság is megkapta a személyszállítási engedélyt a Magyar Vasúti Hivataltól, azaz - az áruszállítás után - a vasúti személyszállításban is megkezdődött az átállás a többszereplős piaci modellre. A döntés azért is jelentős, mert a közszolgáltatási szerződés kötésének joga ezentúl már nem csak a MÁV-ot és a GYSEV-et illeti meg, amit az erdei vasutak szeretnének is kihasználni. Mfor.hu háttér.

Az erdei vasutak múltja. Táblázat a hazai vonalakról!

Magyarországon utoljára az első világháború előtt épültek - elsősorban áruszállítási céllal - úgynevezett helyi érdekű vasutak, a helyi igényekhez alkalmazkodva, az országos jelentőségű vonalakhoz képest szerényebb kivitelben. Ennek a hálózatnak jelentős része önálló társasági formába működött.

A térségi vasutak tehát valójában az 1880 és 1888-as törvény alapján működő helyi érdekű vasutak utódai, amelyeket uniós szinten regionális vasútnak hívnak. Mivel 1968 után az állam gyakorlatilag nem vett róluk tudomást, ezért az elmúlt évtizedekben elsősorban a helyi összefogásnak köszönhetően voltak képesek talpon maradni.

Változást végül a 2005. évi vasúti közlekedésről szóló törvény hozott, amely lehetővé tette nem országos érdekű térségi vasutak működését is. Az ebből következő engedélyeztetési eljárás célja éppen az volt, hogy azokat stabilabb alapra helyezzék, egyszerűsítsék üzletvitelüket, és a jelenleginél rugalmasabban, kisebb költséggel legyenek üzemeltethetők, mondta Antal Dániel.

Kérdésünkre hozzátette: az erdei vasutak a személyszállításon belül a jövőben is szinte kizárólag a turistákra koncentrálnak majd. Amennyiben pedig sikerül közszolgáltatási szerződést kötniük, akkor csökkenhetnek a jegyárak. Egyelőre ez az egyetlen dolog, amit az utasok esetleg érzékelhetnek a változásból, emelte ki.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!