Budapesten a Keleti, a Nyugati pályaudvar és a Déli pályaudvar is működik. A Nyugati pályaudvarról indulnak vonatok Vácra, Veresegyházára, Esztergomba, Ceglédre és Szeged felé, a Déliből pedig Győrbe, Székesfehérvárra, Pusztaszabolcsra és Dunaújvárosig lehet eljutni vonattal.
Az elővárosok már elérhetők
A szolnoki vonatok is beérkeznek a Keletibe, sőt Hatvan felől is van már közlekedés. A szolnoki pályaudvar is üzemel, továbbá a ceglédi is. A budapesti elővárosban szinte mindenhol utazhatnak egy-egy vonattal, amelyek óránként, másfél óránkét közlekednek, derül ki a MÁV mfor.hu-hoz eljuttatott közleményéből.
Miskolc Tiszai pályaudvaron néhányan felvették a munkát reggel óta, így egy vágányon mennek a Bz-motorvonatok a térségben. Debrecen, Nyíregyháza környékén közlekednek a vonatok, Mátészalkán nem járnak, illetve a szárnyvonalakon sem. Szeged állomás nem indít, nem fogad, a budapesti közlekedés Kiskundorozsma állomásról bonyolódik. Szeged és Kiskundorozsma között autóbuszok szállítják utasainkat.
Szeged-Rókusról kisebb késésekkel közlekednek Békéscsabára a vonatok. Nem járnak a vonatok Kisszénás-Kondoros, Mezőtúr-Orosháza-Mezőhegyes, Mezőhegyes-Battonya, valamint Szeged-Szabadka között. Kaposvár térségében sztrájk akadályozza a közlekedést.
Mi a helyzet Dunántúlon?
Szombathelyen még mindig áll a vasúti személyszállítás, a váltókezelők munkabeszüntetése miatt. Az utasokat a megszokott gyakorlatnak megfelelően eljuttatják a vonatpótló autóbuszok az első állomásokig (Püspökmolnári, Ják-Balogunyom és Acsád), ahonnét tovább juthatnak vonatokkal. A vépi állomáson nappali szolgálatra jelentkező forgalmi szolgálattevő is csatlakozott a munkabeszüntetőkhöz, így Vépen a személyszállító vonatok nem közlekednek.
A megszokottól eltérően a vonatpótló autóbuszok Vép állomás érintésével, Csorna irányába: Szombathely – Porpác között közlekednek, ahol lehetőség van a vonatokra történő átszállásra. Szombathely – Kőszeg között a személyvonat közlekedés szünetel. Ma a MÁV-START ZRt. munkavállalói közül a jegypénztárosok mindannyian felvették a munkát, ezért Szombathely állomáson biztosított a jegykiadás.
Zalaegerszeg területén a forgalmi szolgálatra jelentkező munkavállalók mindannyian felvették a munkát, Zalaegerszeg állomáson az átmenő vonatforgalom biztosított, az induló vonatok közlekedését a jegyvizsgálók munkabeszüntetése akadályozhatja.
Zalaegerszeg és Ukk között az új pályaszakasz forgalomba helyezésének következtében, a korábbi vonatpótló autóbuszok helyett már személyszállító vonatok közlekednek, amelyek indulását a jegyvizsgálók sztrájkja akadályozhatja.
Celldömölk az éjszakai helyzethez hasonlóan, nappal sem tud fogadni és indítani személyszállító vonatokat. A vonatpótló autóbuszok Celldömölk állomásról Boba és Vinár állomásig közlekednek. Veszprém területén nem sztrájkol senki a forgalmi munkavállalók közül, a vonatforgalom biztosított, mert a jegyvizsgálók is felvették a munkát, így erről az állomásról minden irányból tudnak fogadni és indítani vonatokat.
5-kor megint tárgyalnak
A MÁV és a VDSzSz december 22-én, 17 órakor egyeztetést tart. A még elégséges szolgáltatásban a MÁV álláspontja továbbra is az, hogy 506 vonat közlekedése szükséges a sztrájk ideje alatt. Amennyiben ma este a VDSzSz elfogadja ezt, netalán felfüggeszti a munkabeszüntetését, 24 óra elteltével állhat helyre a menetrend.
A MÁV Csoport vezetősége emlékeztet arra, hogy immár lassan egy éve tart a VDSzSz Szolidaritás "gördülő" sztrájkja. Ez idő alatt egyetlen egy alkalommal sem sikerült megállapodni a sztrájk ideje alatti biztosítandó még elégséges szolgáltatásról. Normál menetrend esetén naponta 3200 vonatot közlekedtet a MÁV-Start Zrt.
1852-ről 506-ig engedett a MÁV
A MÁV ajánlatai az elmúlt hónapok során az elégséges szolgáltatás keretében működtetett vonatok számára 2008. februártól a következőképpen alakultak: 1852 járat (első februári ajánlat), majd ezt követően 1500, 1150, 974, december 18-án, csütörtökön, napi 724 vonat közlekedésére tett ajánlatot a vasút, december 20-án szombaton 506 vonat közlekedésére, amit december 21-én megismételt.
A VDSzSz ragaszkodik a csupán 372 vonat közlekedéséhez. Abba a 13 évvel ezelőtt rögzített megállapodásba kapaszkodnak, amely arra az egy alkalomra volt érvényes egy olyan időszakban, amikor a napi leközlekedtetett vonatszám 2700 körül volt. Ez már nem hatályos, megváltozott a vasúti menetrendi szerkezet, de változtak az utazási szokások is, áll a MÁV közleményében.
A VDSZSZ még december 14-én hirdetett ismét határozatlan idejű sztrájkot, amely azóta is tart. Azóta a vonatközlekedés az egész ország területén kiszámíthatatlan.
Menedzsment Fórum