3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter egyszemélyes tulajdonosi határozatában jóváhagyta, hogy a MÁV Zrt. a MÁV-TRAKCIÓ Zrt.-vel közösen eredményt hirdessen azon a közbeszerzési eljáráson, amelynek keretében 25 darab Bombardier Traxx mozdonyt vesz hitelre a vasútcég 21 milliárd forintért - jelentette be közleményében vasárnap a MÁV-TRAKCIÓ.

Ilyenek futnak majd nálunk is (forrás: Bombardier)

A MÁV igazgatósága már november elején jóváhagyta a mozdonyok finanszírozását, így már csak a miniszter döntésére kellett várni. Az ügylet teljes költsége 79,6 millió euró, azaz mindegy 21 milliárd forint.

Megköthetik a szerződéseket a bankokkal

Határozatában a miniszter hozzájárult ahhoz is, hogy a MÁV Zrt. a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. részére engedélyezze a szerződéskötést a finanszírozási tenderen sikerrel szerepelt bankokkal. A döntés nyomán rövidesen sor kerülhet a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. és a két tendernyertes pénzintézet (Európai Beruházási Bank és KfW Bank) közötti szerződés aláírására.

A MÁV igazgatóságának döntése értelmében a mozdonyok vételárának 48 százalékát az EIB, 52 százalékát pedig a KfW Bank biztosítja. A hitelek futamideje 15 év, a fedezet pedig a 25 mozdony lesz. A MÁV-TRAKCIÓ szerint az Európai Beruházási Bank és a KfW Bank indikatív árajánlata a jelenlegi hasonló futamidejű hitelekkel összehasonlítva nagyon kedvező. A vasúttársaságnak csak 2013 júniusában kell megkezdenie a törlesztést.

A Bombadier-vel kötött szerződés értelmében a cég most 25 mozdonyt szállít a MÁV-nak, azonban szerepel a dokumentumban egy opció további 25 darab mozdonyra. Az első adag jármű egységára 3,1 millió euró.

2011 elejétől futhatnak

A MÁV 2008 novemberében írt alá szállítási szerződést a mozdonyok megvételéről a Bombardier Transportation GmbH-val. Az új mozdonyok elsősorban a jelenleg használt V43-as mozdonyok egy részét váltják ki. A TRAXX típusú mozdonyok alacsonyabb karbantartási költséggel rendelkeznek, energiatakarékosabbak, ráadásul fékezéskor képesek visszatáplálni a villamos hálózatba a generátorként dolgozó vontatómotorok által termelt energiát, emellett a jelenleg használt V43-as mozdonyoknál nagyobb teljesítményre is képesek.

A korábban megkötött szállítási szerződés értelmében az első mozdonyt a finanszírozási szerződés aláírásától számított 16 hónapon belül szállítja a Bombardier, így megérkezése 2011. év elején várható.

Korábban Bihari Lajos, a MÁV vezérigazgató-helyettese még azt valószínűsítette, hogy 2010 őszén állhatnak majd csatasorba az új mozdonyok. Az első mozdonyt az aláírástól számított 16 hónapon belül kell leszállítani, ez a határidő azonban Bihari Lajos szerint - az iparági rendelések visszaesése nyomán felszabaduló kapacitástöbblet miatt - 13-14 hónapra is lerövidülhet. "Száz százalék az esély arra, hogy az első mozdonyok 2010 őszén megérkeznek a MÁV Trakcióhoz" – közölte kérdésünkre a vezérigazgató-helyettes.

A kétszakaszos tárgyalásos közbeszerzési eljárás eredményeként érkező járművek beszerzését a jelenlegi mozdonypark műszaki állapota és a változó piaci igények indokolták. A beszerzés az elöregedett mozdonypark lecserélését, a gépek rendelkezésre állási megbízhatóságának javítását célozza.

A TRAXX-ok a tervek szerint elsősorban a belföldi minőségi távolsági és nemzetközi (határon túli) vontatási feladatok ellátása tekintetében növelik majd jelentősen a szolgáltatási színvonalat, mind a személyszállítás, mind az árufuvarozás tekintetében. Az új mozdonyok hatékonyabbá és gyorsabbá teszik a szolgáltatást, hiszen a határátmeneteken lehetővé teszik a vontatás mozdonyváltás nélküli ellátását.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!