3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jövő szeptember 11-ig üzembe helyezhetik az Alstom által gyártott új metrókat az M2 vonalon, a francia cég legalábbis tartja magát ehhez a határidőhöz. Igaz, a szállítás már így is csúszik, hiszen az eredeti tervek szerint az első metróknak már idén nyáron meg kellett volna érkezniük Budapestre.

Késik - a Budapestre szánt metró látványterve

"Az Alstom az M2 metróvonalra szánt járművek szállítását úgy ütemezte át, hogy a forgalom lebonyolításához szükséges szerelvények rendelkezésre állása biztosítható legyen a BKV Zrt. által meghatározott 2009. szeptember 11-i üzembe helyezési határidőre" - tudatta az mfor.hu-val közleményben a társaság.

Mint ismert, az Alstom összesen 170 Metropolis típusú metrókocsit szállít, amelyek közül 22, egyenként öt kocsiból álló szerelvény az M2, 15, egyenként négy kocsiból álló automata metrószerelvény pedig az új M4 vonalon közlekedik majd. A szerződés összértéke 247 millió euró.

Csúszik a szállítás

Bár a 2006 májusában aláírt szerződés szerint az első új metróknak már idén júniusban meg kellett volna érkezniük Budapestre, 2009 júniusára pedig már a 2-es metró 10,4 kilométeres vonalán futó mind a 22 kocsinak itt kellene lennie, eddig egyetlen metrót sem kapott meg a BKV. Nyáry Krisztián, a Városháza kommunikációs igazgatója az MTI-nek korábban elmondta, hogy az Alstom késik a szerelvények szállításával.

A francia cég tavaly júliusban azt közölte, hogy a szállítás hónapokat csúszik - az előzetes típusengedély késedelmes beszerzése miatt. (Az Alstomnak 2007. február 28-ig kellett volna azt beszereznie, de fél évet késett.) A BKV emiatt mintegy 13 millió euró kötbért igényelt a vállalattól. Utóbbi vitatta a kötbér jogosságát, és egyidejűleg kezdeményezte projektjének csaknem egy évvel való meghosszabbítását, amiért közel 15 millió eurós többletköltségigényt jelentett be.

A szerelvények szállításának csúszása befolyásolja a Siemens-szel a vonatbefolyásoló rendszerek telepítésére kötött szerződések határidős teljesítését. Emiatt a BKV-nak késedelmi kötbért kellene fizetnie, amelynek összege a 2-es metró esetében minimum 975 ezer euró.

A héten tárgyalja az ügyet a főváros

A BKV szerint a tárgyalások olyan stádiumba érkeztek, hogy döntést kellene hozni a szerződések módosításáról, s ezt javasolták a városvezetésnek is. A BKV által benyújtott döntési alternatívák részletesen taglalják azokat az előnyöket és hátrányokat, amelyek abból következnének, ha nem módosítanák, illetve ha módosítanák a szerződéseket.

A Főpolgármesteri Kabinet ezen a héten foglalkozik ismét a 2-es és a 4-es metróvonalra vásárolt járművek szállításával, a várható fél év körüli csúszással, illetve az ezzel összefüggő kötbérezési problémákkal. A BKV és az Alstom között tovább folynak a tárgyalások.     

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!