3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Flughafen Wien vezetésével alakult TwoOne konzorcium tette a legmagasabb ajánlatot a pozsonyi repülőtérre, de ezzel együtt a legkedvezőtlenebb fejlesztési tervet terjesztette elő.

Az ajánlott árat sem a TwoOne, sem a szlovák közlekedési minisztérium nem tette közzé. A szlovák média 14 milliárd koronás, azaz 438 millió eurós összegről értesült. A privatizációs pályázat tétje a Bécstől mindössze 50 kilométerre fekvő pozsonyi repülőtér, valamint a második legnagyobb szlovákiai város Kassa repülőtere.

A pályázaton a TwoOne mellett a spanyol Abertis építőipari vállalat repülőtér üzemeltető vállalata, a TBI Plc és a szlovák J&T befektető társaság által alakított konzorcium, a német Köln-Bonn GmbH, a kanadai SNC-Lavalin és az osztrák Airport Consulting Vienna GmbH által alapított ISAP konzorcium, valamint a török J&T Finance Group repülőtér építő és üzemeltető vállalat indult. A TwoOne konzorcium a Flughafen Wien mellett az osztrák Raiffeisen Zentralbank pénzintézetet és a szlovák Penta magánbefektető társaságot foglalja magában.

Amennyiben a legjobb ajánlattevővel a részletekről folytatott tárgyalások nem zárulnak kielégítő eredménnyel a kormány által felállított privatizációs tanácsadó bizottság a spanyol Abertis konzorciumával való kapcsolatfelvételt javasolta. A bizottság hosszas mérlegelést követően végül mégis a TwoOne konzorcium győztessé nyilvánítására tett javaslatot, de ez még nem számít végleges döntésnek. Előbb Pavol Prokopovic közlekedési miniszter bírálja el a javaslatot, aki aztán a kormány elé terjeszti. A döntés január első felére várható.

A szlovák média már számos olyan véleménynek adott hangot, amely szerint a szomszédos bécsi repülőtér üzemeltetőjének tulajdonszerzése megszüntetné a versenyhelyzetet a két repülőtér között, ami végső soron a fogyasztókat károsítaná. Bécs jelenleg a legmagasabb, Pozsony pedig a legalacsonyabb repülőtér használati díjat számítja fel Közép-Európában. A Ryanair már jelezte, hogy megszűnteti pozsonyi járatait amennyiben Bécs ráteszi a kezét a repülőtérre. A szlovák monopóliumellenes hivatal is fenntartásainak adott hangot a két szomszédos repülőtér összekötésével kapcsolatban. Formális ellenvetést azonban egyelőre nem tett.

A TwoOne véleménye szerint a pozsonyi repülőtér profitálna a bécsi légiforgalmi piachoz való hozzáférésből és a két repülőtér együttműködése fokozná a versenypozíciót a térségben. Az ISAP már novemberben jelezte, hogy az EU versenyjogi bizottsága elé viszi az ügyet amennyiben a bécsi repülőtér üzemeltetője nyeri meg a pályázatot. Véleménye szerint a lényegesen nagyobb bécsi versenytárs tulajdonszerzése sértené a versenyjogot és monopolhelyzetet teremtene a térségben.

A pozsonyi repülőtér, Szlovákia legnagyobb légi kapuja virágzó üzletet bonyolít a diszkont légitársaságokkal. Az idei év első felében 57 százalékkal nőtt a repülőteret igénybe vevő utasok száma, éppen a bécsi repülőtér diszkont alternatívájaként betöltött szerepének köszönhetően.

Menedzsment Fórum/MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!