2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A keletről érkező vasúti konténerszállítás a volumennek csak elenyésző hányadát tette-teszi ki. A hajóút - bár ez a legolcsóbb szállítási mód - viszont lényegesen hosszabb ideig tart, mint ha a konténerek vasúton tennék meg útjukat. Ezt ismerte föl az izraeli Shiran cég, amelyik olyan beruházást kíván végrehajtani, amellyel - a transzszibériai vasútvonalat igénybevéve - felére csökkenthetik az Ázsiából származó áruk szállítási idejét.

Az aggályokkal kapcsolatban pedig úgy vélekednek, hogy a szolgáltatást igénybe vevőknek joguk van eldönteni, hogy a termékeiket hol rakodják át. Cseh vélemények szerint Lengyelország mindenképpen csak nyerhet az üzleten. A Shiran ugyanis a lengyel ellenkezést hallva ajánlatot tett, mely szerint, ha a projekt létrejön, akkor az izraeli vállalat saját költségén felújítja - feltételezve, hogy a lengyel hálózatra ráfér a fölújítás - a teljes lengyel széles nyomtávú - összesen 800 kilométeres - hálózatot. Ráadásul, ha a tervek valóra válnak, a tranzitforgalom adta bevételek is jelentősen növelik majd a Lengyel Államvasutak nyereségességét.

Ha azonban a lengyel kormány mégsem adná beleegyezését a vámunióhoz, akkor a Shiran - mintegy "b" tervként - a szlovákiai Kassa melletti Haniskát kívánja fölhasználni tervei valóra váltása érdekében. Ebben az esetben a keletről érkező szerelvények ide futnának be, és a nemzetközi vasúti korridorként is jelölt Felső-Tátrai vasútvonalon jutnának el a célállomásig. Ha ez utóbbi lehetőség válik valósággá, akkor a keleti unióban Lengyelország helyét Szlovákia foglalná el, és itt juthatna a munkából egy kis szeletke Magyarország számára is, hiszen a balkánra tartó szerelvények hazánkon keresztül - valószínűleg Záhony érintésével - jutnának el a célországig.

Cseh remény

A választások Csehországban nem sok változást hoztak a kormány összetételében. Nem csoda, hogy a cseh szakemberek véleménye szerint az új kormány elsődleges feladata, hogy az ügyben intenzív tárgyalásokat folytasson a lengyel kormánnyal. Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a régi - az újból nem sokban különböző - kormány álláspontja szerint meg lehet egyezni a lengyel féllel, és az unió nemsokára megalakulhat. Az izraeli vállalat elsősorban a Bohumini projektet szeretné végrehajtani, és csak akkor fordulnak a szlovák (Kassa) változat felé, ha Lengyelország hozzáállása miatt Bohuminnal kapcsolatban végleg kudarcot vallanak.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!