4p

Az elmúlt évben 6-8 százalékkal csökkent a mobilpiac bevétele Magyarországon; fellendülés csak a második félévben várható, de éves szinten az idén még mindig 3-5 százalékos visszaesést jelez előre a Vodafone Magyarország az első negyedéves adatok és a tendenciák alapján.

Beck György, a társaság vezérigazgatója az MTI-nek elmondta: a Vodafone Magyarország 2009 elején, hasonlóan az iparág más szereplőihez, még folyamatosan fejlődő piacra számított, amit tavaly az első négy hónap adatai igazoltak is. Ekkor úgy tűnt, a válság a mobilkommunikációs piacra nem hat, ám májustól kezdve a trend megfordult, s a mai napig visszaesést mutat.

Az idén már óvatosabbak - mondta Beck György -, s úgy látják a nyáron sem lehet trendfordulóra számítani, csak ősszel várhatók pozitív fejlemények. A munkanélküliség továbbra is magas, 11 százalék feletti, ami alapvetően befolyásolja a lakossági költést, s a kis- és közepes cégek is spórolnak távközlési kiadásaikon. A vezérigazgató közlése szerint korábban azt gondolták, hogy a bruttó hazai termék (GDP) alakulása befolyásolja a távközlési piacot, ám ma már bizonyosra veszik, hogy nem ez, hanem alapvetően a vásárlóerő hat rá.

Kifejtette, tavaly a Vodafone bevétele a piaci átlagnál kevésbé esett vissza, és azt várják, hogy az idén is hasonló lesz a helyzet. A vezérigazgató megjegyezte: sok hatékonyságnövelő és költségcsökkentő lépést tettek az elmúlt másfél évben. A hatékonyság növelésében sokat segített az is, hogy a Vodafone áttért  a kínai Huawei hálózati eszközeinek használatára. Ez legalább 20 százalékkal csökkentette a cég energia-felhasználását, ami az egyik legnagyobb költségtétel egy mobilszolgáltató esetében.

Az elmúlt évben az ügyfelek száma mintegy 500 ezerrel csökkent a magyar mobilpiacon, a Vodafone azonban Beck György szerint jól jött ki a válságból, hiszen 40 ezerrel növelni tudta előfizetőinek számát, miközben versenytársai vesztettek. Ugyanakkor tovább nőtt a mobil internetezők tábora, s számuk ma már eléri az 1 milliót, év végre pedig az 1,2-1,3 milliót. A vezérigazgató szerint a mobilpiac fejlődésének motorja továbbra is az adatátvitel lesz. Hozzátette: ma már a szélessávú forgalom 30 százaléka a mobilhálózaton történik, s ez az arány folyamatosan növekszik. A szélessáv előtt új távlatokat nyitnak azok az új, a Huawei által már tesztelt fejlesztések, amelyek például lehetővé teszik a másodpercenkénti 1.200 megabites adatátvitelt: ezzel a sebességgel egyszerre 4 HD-minőségű filmet lehet nézni egyetlen mobilkapcsolattal. Mindez azért is nagyon fontos, mert a szolgáltatók között mára kialakult a sebesség-verseny, így hosszú távon az győz a piacon, amelyik gyorsabb adatvitelt kínál a felhasználóknak.

Beck György szerint a további piaci növekedéshez részben az kellene, hogy az állam tegye lehetővé a 900-as frekvencia használatát az adatátvitelhez, s csökkentse a frekvencia-használati díjat. Ez ugyanis Magyarországon kétszer akkora, mint a nemzetközi átlag.

A Vodafone vezérigazgatója elmondta, a válság nemcsak bevételt és az eredményességet befolyásolta, romlott az ügyfelek fizetési fegyelme is. Az előfizetőknek csak a 20 százaléka fizeti ki a számláját a megadott időre, s bár arról nem nyilatkozott, hogy hánynak kell felmondani a szerződését ilyen okok miatt, annyit elmondott, hogy jelentősen nőtt a számuk az utóbbi időben.

A mobilpiac fejlődésének középtávon az is gátja lesz, hogy egy elfogadott törvénymódosítás 2011 májusa után korlátozza a mobilfizetést, mivel ezt csak pénzügyi szolgáltató végezheti. Ez viszont negatívan befolyásolja a mobilcégek bevételét, hiszen a mobilfizetés egyre népszerűbb, s ma már nemcsak a parkolásért róható le vele a díj, hanem sok más egyéb szolgáltatásért is. Beck György szerint ezen a szabályozáson változtatni kell.

A fejlődés másik záloga az, hogy fejleszteni kell az országos szinten gyorsabb adatátvitelt lehetővé tevő, ma még csak 50-60 százalékos lefedettséget elérő 3G-s hálózatot. Ahhoz, hogy  a harmadik generációs országos mobil lefedettség elérje a 80-90 százalékos arányt iparági szinten további 50-100 milliárd forint beruházás szükséges, ám a szakértők szerint a mobilcégek további invesztícióra csak akkor lesznek hajlandóak, ha például a frekvencia díjakat mérsékli az állam.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!