3p

A magyar bankszektor egyedi színfoltja a takarékszövetkezeti hálózat, amely - a külföldi versenytársak megjelenése ellenére - még mindig a hazai bankpiac tíz százalékát tudhatja magáénak. A mintegy 1600 fiókból álló hálózat új termékek bevezetésére szánta el magát a TakarékPont rendszeren belül, amely reményeik szerint megakadályozhatja a további piacvesztést, sőt akár térnyerést is eredményezhet.

(Mfor-montázs)

A TakarékBank keretein belül 14 tagszövetkezet, 161 fiókkal létrehozta a TakarékPont hálózatot, jelentette be mai sajtótájékoztatóján Csicsáky Péter, a TakarékBank vezérigazgatója. 

Minden második szövetkezet csatlakozhat

A tervek szerint a fiókszám év végére a duplájára nőhet, míg két-három éven belül az 1600 takarékszövetkezeti fiók mintegy fele csatlakozhat a TakarékPonthoz. A terv teljesülése esetén az ország legnagyobb bankhálózata jönne létre.

A TakarékBankot 1989-ben hazai takarékszövetkezetek alapították. Részvényeinek többségét, 63,8 százalékát ma is a szövetkezeti szektor tagjai birtokolják. A társaságban kisebbségi tulajdonnal rendelkezik a frankfurti központú DZ Bank AG.

A TakarékBank feladata a takarékszövetkezeti integrációhoz tartozó bankok piaci fellépésének erősítése. Olyan szolgáltatásokat kínál, amelyeket a kisebb tagok versenyképességi vagy jogi korlátok matt nem tudnak nyújtani. Ennek keretében alakult meg a már említett TakarékPont. Az együttműködés részeként több új szolgáltatást kínálnak a már csatlakozott takarékok, így többféle számlacsomag és hiteltermék lesz elérhető.

A takarékszövetkezetek az elmúlt években komoly versenyhátrányba kerültek, mert nem tudtak devizaalapú hiteleket nyújtani. Az új rendszer segítségével ez most változni fog, azaz ledolgozhatják a lakossági ügyfelek piacán keletkezett hátrányokat. Így remény van arra, hogy a bankszektor egészénél gyorsabb fejlődési ütemet tudnak felmutatni a tagszövetkezetek. A 24 százalékban birtokolt Next Faktor pedig kis- és középvállalkozásoknak kíván likviditásmenedzsmentet nyújtani.

Az elképzelések sarokköve az egységes arculat megteremtése, amely a közös dizájn-elemeket és a marketingstratégiát is magában foglalja. A bank új lógója pedig kifejezi a tagok akaratát az együttműködés elmélyítésére. 

Megmarad a tagok önállósága


Az új együttműködés mellett azonban megmarad az egyes takarékszövetkezetek önállósága és üzleti szabadsága is. Ahogy Csicsáky Péter elmondta, az új megjelenés kívülről szembeötlő lesz, azonban a fiókokba belépve már az egyedi sajátosságok fognak dominálni. Vagyis a döntéseket a tagok önállóan hozhatják meg, és szélesíthetik kínálatukat a közös termékekkel. Ezt az erre a célra kidolgozott speciális jutalékrendszerben tehetik meg.

A takarékszövetkezeti hálózat a rendszerváltás után többször került éles viták középpontjába. Illetékes helyen gyakran megkérdőjelezték, hogy az ilyen kis alaptőkéjű bankok biztonságosan tudják-e kezelni ügyfeleik pénzét. Ennek a harcnak az eredményeként felértékelődött a TakarékBank szerepe, amelynek német tulajdonosa amolyan biztonsági szerepet tölt be.

Ám a tagok őrzik önállóságukat, és úgy tűnik, az idő őket igazolja. A főleg vidéken tevékenykedő takarékszövetkezetek megtalálják a maguk speciális piacát, és főleg vállalkozókból álló ügyfélkörűk ragaszkodik hozzájuk. A magyar magánszemélyek által birtokolt hálózat tehát valószínűleg megállja majd a helyét a multinacionális cégek versenyében.

Varga M. István

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!