4p

Már az év eleje óta napirenden van, hogy a MÁV 25 új mozdonyról ír ki közbeszerzési tendert. A becslések szerint húszmilliárd forint körüli beruházásra a Bombardier már áprilisban rámozdult, de minden kétséget kizáróan a többi nagy gyártónak, a Siemensnek, az Alstomnak vagy a Stadlernak is lesz beleszólása a dologba. Mfor.hu háttér.

Ilyenből öt van a GYSEV-nek, tíz a MÁV-nak

Már az év elején tudni lehetett, hogy a MÁV 25 új mozdony beszerzését tervezi, csak az időzítés volt kérdéses. A tender hétfőn jelent meg az európai közbeszerzési értesítőben. A tervek szerint harminc hónapon belül érkeznek majd meg a kétáramnemű villanymozdonyok. A darabonként több százmillió forint értékű járműveket a MÁV hitelből fizeti majd.

A tárgyalásos tenderre október harmadikáig lehet jelentkezni. A korábban már megszokott vasúti beszerzések szerint az ajánlat opciót is tartalmaz, vagyis ha a MÁV elégedett lesz a leszállított mozdonyokkal, akkor újabb 25 darabot fog rendelni belőlük.

A kiírás szerint az ajánlatok között az ár lesz a legfontosabb bírálati szempont, 65 pontot fog érni. Tízet-tízet ér az alkatrészár és a szállítási határidő, ötöt-ötöt pedig az élettartam, a vontatási teljesítmény és a legnagyobb üzemi sebesség. Utóbbi nem lesz nagy kihívás, hiszen a hazai pályán legfeljebb 160 kilométer per órás sebességgel lehet haladni, ráadásul mindössze egy szakaszon, a Budapest-Hegyeshalom útvonalon.

Egyenlő pályák, egyenlő esélyek

Korábbi kijelentése szerint a MÁV olyan pályázattal áll elő, amelyre minden nagy gyártó egyenlő esélyekkel jelentkezhet. A társaság egyébként áprilisban jelentette be a beszerzési szándékot, amikor a Bombardier a Nyugati pályaudvaron mutogatta Traxx névre keresztelt mozdonyát - amelyet a híradások szerint a MÁV-osok ki is próbálhattak.

A kontinensen egyébként a Bombardier mellett a Siemens a legnagyobb mozdonyszállító. Büszkesége, a Taurus egyébként a MÁV-ot és a GYSEV-et is szolgálja: a Teknő névre hallgató monstrumból a GYSEV ötöt, a MÁV pedig tízet vásárolt öt évvel ezelőtt, darabonként 750 millió forintért.

A beszerzés deklarált célja az volt, hogy a mozdonyok fennakadás nélkül léphessék át a határt, s az Ausztriában alkalmazott, az itthonitól eltérő áramnem ne akadályozza a közlekedést.

Muzeális vasparipák

Ezt az igényt bővítené most a MÁV. A mozdonyparkra egyébként igencsak ráfér a frissítés. A tíz Taurust leszámítva a legfiatalabb villanymozdony is a nyolcvanas években készült.

Összesen háromféle villanymozdony fémjelzi a MÁV vontatóparkját: a legelterjedtebb a Szili névre hallgató V43-as, amelyből 379 darabot gyártottak 1962 és 1982 között (ebből 15 darabot a GYSEV használ). Egyébként közülük több mint negyvenet felújítottak.

A legnagyobb teljesítményű a Gigant vagyis a V63-as. Az 1974 és 1988 között gyártott mozdonyból 52 darab dübörög. A harmadik tipikus MÁV-mozdony a V46-os, a Szöcske, amely a trió legfiatalabb tagja: 1983 és 1991 között a Ganz-MÁVAG hatvan darabot gyártott belőle.

Rengeteg a futásképtelen

A MÁV teljes mozdonyparkja egyébként 620-630 mozdonyból áll, a motorvonatokat is ideszámolva pedig 889 haladni képes jármű alkotja a palettát. A mozdonyok száma ezer körüli, ám sokuk felújítás híján nem képes a közlekedésre.

A szakértők által 18 milliárd forintosra tartott beszerzés valószínűleg a nagy európai gyártók mindegyikét megmozgatja - főleg mivel több hónapja tudják, hogy nagy üzlet van kibontakozóban. A kontinensen egyeduralkodó Bombardier és Siemens bizonyosan megméreti magát, a francia Alstom pedig, amely legutóbb hazája vasúttársaságának köszönhetett egy nagyobb megrendelést, ezzel újabb üzletet köthetne Európában.

F. Szabó Emese

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Japán hibridhajtású vonatok gyártásába kezd Mozdonyt venne a MÁV Konkurenciát vontattak a MÁV elé Ötszázasával viszik az Alstom-mozdonyokat a kínaiak 270 millió euróért kapott megrendeléseket az Alstom

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!