5p

Öt digitális földfelszíni televízió, valamint egy digitális rádió műsorszóró-hálózat üzemeltetési jogosultságára írt ki nemzetközi pályázatot a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH). A frekvenciák használati módjától függően akár 5-10 tévécsatorna is bekerülhet egy-egy frekvenciatartományba (multiplexbe), míg a rádiós sávba 8-10 adó műsora férhet bele. A Hatóság elnöke szerint karácsonykor már biztosan fogható lesz 10 digitális tv-műsor az ország 30-40 százalékán.

Digitális minőség

Az olimpia versenyei még nem, a karácsonyi műsorok viszont már szobaantennával, digitális minőségben is nézhetők lesznek Magyarországon - legalábbis erre számít Pataki Dániel, a Nemzeti Hírközlési Hatóság elnöke. Kiírták ugyanis a földfelszíni digitális műsorszórás első pályázatait Magyarországon. A tempó igen feszes: a pályázók legkésőbb 2008. április 24-én, 11 óráig nyújthatják be ajánlataikat, a tender eredményhirdetése 2008 nyarán várható.

A gyorsaság előny 

A kiírás szerint a földfelszíni rádiós, valamint a televíziós műsorszórásnak két multiplexen 2008-ban el kell indulnia. Pataki Dániel ezzel kapcsolatban elmondta: menetrend szerint legkésőbb augusztus végén megköthetők a szerződések, de abban bíznak, hogy esetleg előbb is. Úgy vélte karácsonykor már biztosan fogható lesz 10 digitális tv-műsor az ország 30-40 százalékán, s legkésőbb 2009-elején megjelenhet a digitális mobiltévé szolgáltatás is.

A tendereket nettó egy millió forintért vásárolhatják meg a potenciális pályázók. Mint ahogy az már korábban is ismert volt, nem indulhat a televíziós pályázaton olyan vállalkozás, amelynek több mint háromszázezer TV előfizetője van - kivéve ebből a számból a már digitális kábel illetve műholdas szolgáltatásra előfizetőket. A rádiós pályázaton nem vehet részt országos rádióműsor-szolgáltató, vagy azzal irányítási viszonyban álló vállalkozás, kivéve a Magyar Rádiót, valamint országos rádiós közműsor-szolgáltatót. A televízió-hálózatért folyó versenyből így biztosan kimarad a kábeles és műholdas hálózattal rendelkező UPC, vagy a legutóbbi adatok szerint 313 ezer ügyfelet kiszolgáló T-Kábel is.

A műsorszórási jogosultságnak ára van: a pályázók ajánlatot tehetnek az egyszeri és az árbevétel-alapú pályázati díjfizetésre is. A televíziós műsorszóró pályázaton az egyszeri díj minimálisan 300 millió forint, az árbevétel-alapú pályázati díj pedig legalább az éves nettó árbevétel 3 százaléka. A rádiós pályázaton az egyszeri díj minimálisan 50 millió forint, az árbevétel-alapú pályázati díj pedig legalább az éves nettó árbevétel 0,5 százaléka.
    
Előnyt élveznek az elbírálásnál azok a pályázók, akik az előírtnál gyorsabban építik ki az antennahálózatot, és gyorsabban fedik le az országot. Ha valaki többet költ tájékoztatóanyagokra, ráadásul a szobaantennához csatlakoztatható digitális vevőkészüléket (set-top box) is kedvezményesen kínálják leendő ügyfeleik részére. Azért is pluszpont jár, ha a hálózat üzemeltetője új tévécsatornákat "enged be" az országos lefedettségű frekvenciákra, illetve a közszolgálati csatornákat műsorterjesztési díjait is kedvezően állapítja meg. A rádióknál a körzeti műsorokat sugárzó rádiók beengedése is pozitív elbírálás alá esik.

Ingyenesen nézhető

Előny még, ha az MPEG-4 digitális jelfeldolgozási és tömörítési szabványt alkalmazását is vállalja a tenderen induló cég, illetve mobil tévé szolgáltatás nyújtását is vállalja. Olyan kiegészítő szolgáltatásokért is pluszpontok járnak, mint a gyerekzár vagy az elektronikus műsorújság. Természetesen a műsorszolgáltatás díja is befolyásolja a pályázatok elbírását. Rozgonyi Krisztina, az NHH tanácsának alelnöke ezzel kapcsolatban elmondta: a kiírást úgy fogalmazták meg, hogy akkor is messzemenően érvényesülnek a felhasználók érdekei, ha csak kevés, vagy egy pályázó lesz. Így például a nyertesnek vállalnia kell, hogy a felhasználóknak havi 600 forint körüli összegért lehetővé teszi egy olyan set top box bérletét, aminek segítségével fogható a digitális adás. Hozzátette: a pályázatnak nem célja az állami bevétel növelése, ezzel szemben kifejezetten csökkenteni szeretnék a lakosság terheit.


Korábban megírtuk: az NHH szakemberei serint európai példák bizonyítják, hogy akkor lehet üzletileg is sikeres a szolgáltatás, ha minél több ingyenes csatornát biztosít a nyertes szolgáltató a nézőknek. A lehetséges üzleti modell tehát az, hogy a szolgáltató nem elsősorban az előfizetési díjakból, hanem a televízióktól beszedhető "továbbítási díjakból" fedezi a beruházást, azaz a műszaki háttér kiépítésének milliárdos költségeit. A televíziócsatornáknak pedig azért éri meg kifizetni ezt a díjat, mert az ingyenesség miatt több előfizető várható, a több néző pedig magasabb reklámbevételeket jelent - fejtette ki a lehetséges üzleti modell működését Pados László a hatóság frekvenciatervezési igazgatója.

Azt azonban hangsúlyozták az NHH vezetői, hogy előre nem lehet megmondani, hány csatorna lesz ingyenes és mennyi a fizetős, azaz kódolt. A törvény csak annyit garantál: az Magyar Televízió egyes és kettes csatornája, valamint a Duna Televízió adása ingyenes lesz.

Az adásokat egy szobaantennával, illetve a tévékészülékhez csatlakoztatott készülékkel, úgynevezett set-top box-szal lehet majd fogni. A set-top box-ok beszerelésének és megvásárlásának lesz majd egy egyszeri díja, de Pataki Dániel piaci információkra hivatkozva azt mondta, hogy ez öt, maximum tízezer forintnál nem kerül majd többe. Elképzelhető, hogy ezeket a készülékeket 600 forint körüli havi részletre is meg lehet majd vásárolni. Ennek azért van jelentősége az NHH elnöke szerint, mert a digitális televíziózás az esélyegyenlőséget is növelheti: Magyarországon még mindig csak a hagyományos és ingyenes földi sugárzást veszi igénybe a tévénézők 25 százaléka, ami azt jelenti, hogy ők eddig csak három tévé adását (Magyar Televízió 1-es, TV2, RTLKlub) fogták.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!