4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Újabb technikai vívmány segíthet a reklámok hatékonyságának vizsgálatában. Az OmnicomMediaGroup és a C3 Alapítvány szemkamerával tesztelte, mennyire hatékonyak az internetes portálokon elhelyezett bannerek. Mfor.hu tudósítás.

Látom, mit látsz!

Egyszerű webkamerára emlékeztet az a szerkezet, amelynek segítségével az OmnicomMediaGroup és a C3 Alapítvány olyan kérdésekre kereste a választ egy száz főn végzett kutatás keretében, lehet-e médiafogyasztási szokásokat vizsgálni szemkamerával, illetve az eredmények alkalmazhatók-e az ügynökségi gyakorlatban.

Az egyik legfontosabb cél az volt, hogy szemmozgás követéssel vizsgálják, vajon valóban lényeges eltérések mutathatóak-e ki abban, hogy mennyire figyelnek a fogyasztók a böngészők, weboldalak különböző részein elhelyezett bannerekben megjelenő reklámokra.

A vizsgálat során egy fiktív portált hoztak létre, amely tökéletesen emlékeztetett a hazai legnagyobb weboldalakra. A főoldalon négy, a cikkoldalon pedig egy nagyobb méretű kreatívot láthattak a tesztalanyok, a klasszikusnak számító helyeken (oldal tetején középen, a lap jobb és bal oldalán, valamint alján).

A szöveg a lényeg

Ugyan egyre furfangosabb eszközöket vetnek be a hirdetők, hogy felhívják a figyelmet a bannerekre, a kutatás tanúsága szerint még mindig jóval inkább figyelünk a szövegre, mint a képekre. Ha pedig fel kell idézni a látott hirdetést, akkor mindössze a tesztalanyok harminc százaléka emlékszik a kreatívra.

Amennyiben a hirdetéseket figyeljük, akkor kétszer olyan hosszú ideig nézünk ugyanazokra a reklámokra, amikor a weboldal tetején vagy a jobb oldali részén találhatók, mint amikor az oldal alján vagy bal oldalán jelennek meg.

Az eredményeket a szakértők azért tartják fontosnak, mert elfogadott nézet, hogy a böngészők az oldalakat egy F betűre hasonlító mintázatban pásztázzák le szemükkel. (A nyomtatott lapok esetében egyébként a minta Z betűre emlékeztet, mivel balról jobbra olvasunk.) Ebből pedig arra lehetne következtetni, hogy az oldalak tetején és bal oldali részén elhelyezett reklámok a leghatékonyabbak.

A jobb oldali banner a nyerő

Ezzel szemben a kutatások eredményei azt mutatják, hogy a felső és a jobb oldali bannerek a legnézettebbek, amit a hirdetési költségek is tükröznek: ezeken a helyeken drágább a hirdetés, mint a bal oldaliban és az alsókban. A felmérésből az is kiderült, hogy jóval inkább elidőzünk egy reklámon, ha az önmagában áll, mintha egy oldalon több is van belőle.

A szakértők azt is megvizsgálták, milyen arányban nézték az egyes kreatívokat az oldalon elfoglalt helyüktől függően. A végeredmény szerint a figyelemfelkeltőbb reklámokat még kevésbé jó helyen is többen megnézték.

Nincs mód reklámkerülésre

A felhasználói szokásokat leíró kérdőíveket a szemmozgás mintázatok eredményeivel összevetve kiderült, hogy nincs összefüggés aközött, mennyire tekinti magát "reklámkerülőnek" és milyen arányban nézi a kreatívokat az olvasó. Ez pedig azt jelenti, hogy a reklámokat nem zárhatjuk ki az életünkből: akkor is hatnak, ha nem szeretnénk.

Az Omnicom folytatni szeretné a vizsgálatokat, mivel a hasonló kutatások segítségével a médiafelület értékét sokkal egzaktabban lehet majd meghatározni. Megtudtuk, nem kiváltani, csak kiegészíteni szeretnék a meglévő kutatási formákat, ami segítséget nyújthat a portálok és a vállalati weboldalak fejlesztésében is.

Nem ez az egyetlen módszer, amellyel a szemmozgást vizsgálják. Tavaly nyáron mutatta be a főként digitális nyomtatással foglalkozó Prime Rate Kft. azt a német technológiájú szemkamerát, amely ugyancsak alkalmas a fogyasztói szokások vizsgálatára. A szemüvegre emlékeztető eszköz hátránya, hogy nem mindenkinél tudja mérni a szem mozgását, s viselése is jóval művibb szituációt teremt.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!