4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A MÁV júliusban bejelentett reformjának kőkemény véghezvitelét ígéri Kóka János, aki még azt sem bánja, ha ezzel a vasút egyes vezetőinek vagy akár kormánypárti köröknek az érdekeit sérti. A politikusoktól általában ritkán hallható szókimondással érvelő gazdasági és közlekedési miniszter a Menedzsment Fórumnak adott exkluzív interjúban kifejtette: a vasúttársaság egy „pénznyelő automata”, amibe vétek újabb milliárdokat tömni. Az már a jövő kérdése, csinálhat-e egymagában forradalmat, vagy az ő terveit is felemészti majd a pártpolitika diktálta racionalitás.

Kóka: a verseny hiánya miatt koszosak a vonatok és a buszok. Diagram a MÁV üzleti eredményeiről és a járműpark életkoráról!

- Mi a helyzet a Volánokkal? Korábbi nyilatkozatai szerint privatizációjuk 2007-ben kezdődne.

- A társaságok regionális összevonásáról kormányzati döntés született, ami természetes és jó lépés a későbbi privatizáció előtt. Ez nemcsak a vállalat újraszervezését jelenti, de azt is, hogy érdemes várni az eladással addig, amíg egy megizmosodott, profitábilisabb társaság jön létre. Kardoskodom a privatizáció mellett, de a legmegfelelőbb áron és a legmegfelelőbb időben kell ezt megtenni.

- A Közúti Közlekedési Szakszervezet júliusi konferenciáján is elhangzott, hogy míg Magyarországon a menetrend szerinti helyközi utasforgalomnak több mint egyötöde (22 százalék) bonyolódik vasúton és 69 százaléka a Volán által, addig Nyugat-Európában a vasút részaránya lényegesen alacsonyabb. Ön milyen arányt tartana kívánatosnak Magyarországon?

- Figyelve a magyar vasúthálózat helyzetét, a vasúti megállók sűrűségét, az épülő autópályák mennyiségét vagy a motorizáció ütemét, egy dolgot tudok: az utazási szokások állandóan változnak. Ezért egyetlen használható stratégiát tartok elképzelhetőnek: akárki is a szolgáltató, politikájának középpontjában a rugalmasság és az ügyfelek kell, hogy álljanak.

- A reformok kritikusai szerint a MÁV és a Volán párhuzamosságainak felszámolása még a jelenleg fennálló gyenge versenyt is megszünteti, ráadásul az is számtalanszor bebizonyosodott, hogy az állam önmagában nem képes kikényszeríteni a színvonalas szolgáltatást. Ezek után mi fogja a minőségre rákényszeríteni a jelenleginél is nagyobb monopóliumot kapó társaságokat?

- Sok autópályát építünk és évente közel 200 ezer új autót vásárolunk. Ez azt jelenti, hogy az igazi verseny az autó ellen zajlik. Ha jó és gyors a vonat, akkor felülnek rá az emberek, ha nem, autóval mennek. Ez egy kívánatos verseny. Szeretném, hogyha például az elővárosi közlekedésben a vasút kerülne ki győztesként ebből.

Ma a MÁV és a Volán között nem igazi, hanem álverseny van. Nem az utasokért harcolnak, hanem az állami támogatásért, a fejlesztési pénzekért. A megoldás az, hogy mégis kicsikarjuk a versenyt. Például úgy, hogy a szolgáltatás jogát megpályáztatjuk, hiszen csak a verseny hozhat minőségjavulást és többletszolgáltatást. Ez igaz lehet akkor is, amikor az állam fizet valamilyen közszolgáltatásért. Ha a szolgáltató többet kínál, akkor esetenként indokolt lehet, hogy több támogatást kapjon az államtól.

-A színvonallal kapcsolatban hadd hozzak fel egy életből vett példát: a Volánok távolsági járatain rendszeresen előfordul, hogy az utasok ülőhely hiányában csomagok közé préselve kénytelenek végigállni a több órás utat, s ezért ugyanannyit fizetnek, mint azok, akiknek jutott ülőhely. Persze a MÁV-nál ugyanilyen rossz a helyzet, s nem csak zsúfoltság tekintetében...

- Miután nincs verseny, koszosak a vonatok is meg a buszok is. A szolgáltatás ráadásul sokkal drágább, mint gondolnánk. Mert nem csak a jegyet váltjuk meg - már aki megváltja egyáltalán -, hanem a MÁV esetében ezen felül családonként évente plusz 40 ezer forinttal támogatjuk a működést. Így azért már nem is olyan olcsó a graffitivel kidekorált, bűzlő mosdóval döcögő szolgáltatás.

- Utóbbi megjegyzése a másodosztályra specializálódott utasok számára felettébb életszagúnak hat. Tapasztalta Ön már saját bőrén azt, milyen körülmények között vonatoznak naponta emberek ezrei?

- Utoljára márciusban ültem vonaton, Salgótarjánba mentem és nem voltam elégedett. Gondolom, ugyanazt láttam, mint a többi 150 millió utas. Változtatni kell! Akkor is, ha ez politikusok vagy néhány vasúti vezető érdekeit sérti majd.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Hatvan mellékvonalat zárna be a MÁV
Hízókúra után privatizálhatják a Volánokat
Peronkapukkal lép fel a bliccelők ellen a MÁV
Egymilliárdra büntette a MÁV-ot a GVH
Megkezdődik a helyközi személyszállítás átalakítása

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!