3p

A marketingbüdzsé megnyirbálása nem szolgálja a cégek kilábalását a válságból - mondta Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára az MTI-nek hétfőn abból az alkalomból, hogy megkezdődtek Budapesten a szövetség által ötödik alkalommal megrendezett Reklámhét programjai.

Markovich Réka beszámolt arról, hogy a reklámszakma az idén a tavalyihoz hasonló nehéz évre számít, amikor a magyar reklámpiac hirdetőinek nettó reklámköltése 19,2 százalékkal 162 milliárd forintra csökkent, az MRSZ adatai alapján.

Elmondása szerint a vállalatok szinte minden ágazatban erősen megvágták marketing költségvetésüket, holott a közgazdasági tankönyvek szerint sem ez a helyes eljárás válság idején. Jelezte, ez lesz az idei Reklámhét fő üzenete is, amely hangsúlyt kap a programokban. A krízis hatására a rendezvény időpontja is változott: a Reklámhetet 2005 óta az Országos Reklámkonferenciával egy időben, ősszel tartották a korábbi években, ám a 2009-es rendezvényt az idei év tavaszára halasztották el. A főtitkár szerint erre a reklámszakma túlterheltsége és a szponzoráció nehézségei miatt volt szükség.

Markovich Réka szólt arról, hogy az európai uniós irányelvekkel összhangban az idén várhatóan elfogadásra kerülő médiatörvény által megerősödhet egy új üzletág, a termékelhelyezés (product placement), amelyet az 1996-ban elfogadott törvény még nem engedélyezett.

Az MRSZ jelenleg túlszabályozást lát a reklámpiacon, illetve úgy véli, az előírások helyenként nem teljesen életszerűek. Markovich Réka rámutatott, hogy válság kezdete óta a szabályozás miatt a pénzügyi szolgáltatók hirdetései kiszorultak a rádiókból, és a direkt marketing szegmens megsínylette az adatvédelmi korlátozásokat.

A kelleténél nagyobb szigort lát a szövetség az alkohol-, az élelmiszer- és a dohánytermékek reklámjainak szabályozásában. Az utóbbiak törvényi előírásai ugyanolyan szigorúak, mint a lőfegyver reklámokra vonatkozó passzusok - jegyezte meg a főtitkár. Szerinte ez egyebek között azért probléma, mert a dohánygyártók így a csökkentett nikotintartalmú termékeikre sem tudják kellően felhívni a figyelmet. Az MRSZ esélyt lát arra, hogy az új kormány enyhíti majd a reklámszabályozást, ugyanakkor érezhető fellendülést ezektől a változásoktól nem, csak az új kabinet gazdaságélénkítő, fogyasztásösztönző lépéseitől remél.

Szabó Erik, a Magyar Reklámszövetség alelnöke az MTI-nek elmondta, tavaly a legtöbb médiatípusban csökkentek a reklámköltések, kivételt csak a mozik, illetve az internetes felületek jelentették. Az online hirdetések a magyarországi reklámtortából 2009-ben 23,3 milliárd forinttal, 14,4 százalékkal részesedtek, míg 2008- ban még 21,8 milliárd forinttal, 10,8 százalékkal.

Az online hirdetések tavalyi 6,9 százalékos bővülése kapcsán az alelnök hozzáfűzte: a növekedés nem új piacok meghódításából fakad, hanem abból, hogy a hirdetők elfordulnak hagyományos médiatípusoktól. A válság ugyanakkor az online piacot sem hagyta érintetlenül, hiszen 2008-ban még 42 százalékkal bővültek az internetes reklámköltések - tette hozzá.

A szakember szerint az online piacon is átrendeződés folyik, míg a display jellegű reklámok visszaszorulnak, növekszik a keresőmarketing jelentősége. Míg 2008-ban az online reklámköltéseken belül 63 százalékos volt a display és 17 százalékos a keresőmarketing aránya, addig tavaly az előbbi 59, míg az utóbbi 22 százalékot tett ki az internetes reklámokra fordított kiadások között.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!