5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

"Nem kimondottan életképes" - így jellemezte egyik belső forrásunk a MÁV július elsején startoló önálló személyszállítási üzletágát. A MÁV Start Zrt. indulása előtt öt munkanappal még nem rendelkezik az utasszállításhoz szükséges engedéllyel, s életképessége még jó ideig attól függ majd, hogy anyacége és az állam mennyi pénzt nyom bele. Ráadásul az is kérdéses, hogy az új vezérigazgató, a MÁV-on belül szocializálódott Mosóczi László képes lesz-e átvenni elődje, Devecz Miklós kőkemény menedzserszemléletét. Mfor.hu háttér.

Feszültségek a MÁV-on belül: járatritkítás, kigolyózott menedzserek

A MÁV belső helyzetét közelről ismerők mindenesetre egyetértenek abban, hogy a MÁV Startnak komolyabb problémákkal is szembe kell néznie, mint az engedélyezés esetleges csúszása. A felsővezetéshez közelálló forrásunk szerint például a cégen belül jó ideje hatalmas vita folyik arról, mely területeken spóroljanak. A vasúti közlekedés kiadásainak nagy része, mintegy 80-85 százaléka ugyanis állandó, tehát gyakorlatilag nem függ attól, mennyi vonatot közlekedtet a MÁV. A nem állandó költségek csupán az összkiadás 15-20 százalékát érik el.

Radikális járatritkítás jöhet

A problémát azt jelenti, hogy a MÁV-nál eddig elsősorban utóbbi kiadási csoporthoz nyúltak hozzá, azaz egyes mellékvonalak forgalmának szüneteltetésével, illetve - a jelenleg ismert, 2008-as menetrendre vonatkozó tervek szerint - újabb mellékvonal-bezárásokkal és a járatok számának radikális csökkentésével próbálnak pénzt megtakarítani.

Ez például abban nyilvánulna meg, hogy - mint az a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a MÁV-nak küldött egyik tervezetéből kiderül - a legtöbb fővonalon, ahol jelenleg óránkénti közlekedés van, 2007 decemberétől csak kétóránként járnának vonatok a távolsági forgalomban (ez például a Budapest-Debrecen, Budapest-Szeged, Budapest-Miskolc vonalat érintheti), számos szakaszon pedig este hat után egyszerűen leállna a közlekedés.

Ilyen módon azonban - az összköltségekhez képest - csupán relatív kis összeget lehet megspórolni. Ráadásul a negatív fejleményeket látva egyre több utas hagyná faképnél a vasutat - a Dunántúlon már most fogynak az utasok -, csökkennének a jegyárbevételek, azaz az egész átalakítás összességében fordítva sülhet el.

További problémát jelent, hogy a MÁV Start ezer szállal függ majd anyacégétől - nem véletlenül. A MÁV-nál ugyanis - ahogy egyik forrásunk fogalmazott - "mindenki próbálja tartani asztalát": bizonyos funkciókat azért nem vonnak össze vagy nem szerveznek ki a Starthoz, mert akkor az komoly méretű elbocsátásokkal járna az anyacégnél.

Ráadásul a függés anyagi természetű is, hiszen a MÁV Start két legnagyobb számlaadója - a vontatási teljesítmény és a pályahasználati díj révén - gyakorlatilag éppen a MÁV lesz.

Kifúrt menedzserreformerek

Mindehhez hozzájön a cégen belüli feszültség a hagyományos gondolkodású vasutasok (azaz a MÁV berkein belül szocializálódott, a ranglétrán fokozatosan előreugráló, de a reformoknak ellenálló vezetők) és a "menedzserreformerek" (külső cégektől érkezett, a piaci versenyt máshol is megtapasztaló menedzserek) között. Forrásunk szerint utóbbiakat az elmúlt hónapokban gyakorlatilag egytől egyig levadászták.

Az áldozatok közé tartozik például a személyszállítási üzletág nemrég távozott marketingigazgatója: a Hungexpónál és a McDonaldsnál is hasonló területen tevékenykedő dinamikus szakember kívülről hozott, piackonform vezetési módszereit sokan nem fogadták el a változást nehezen toleráló közegben. Úgy tudjuk, szintén sok vasutas szemében volt szálka az ütemes menetrend ma már nem a MÁV-nál dolgozó projektvezetőjének a vasút hatékonyságát növelni szándékozó tevékenysége is. Végezetül ezen vonal harmadik képviselője, Devecz Miklós, a személyszállítási üzletág főigazgatója döntött úgy: jobb, ha veszi kalapját.

A 2005-ben a Flextronicstól érkezett Devecz elsősorban a minőségre, a számonkérhetőségre és a fejlesztésre helyezte a hangsúlyt, azaz - ahogy egyik forrásunk fogalmazott - "viszonylag kis anyagi ráfordítással próbált meg az utasok számára is érzékelhető eredményeket elérni." Nevéhez fűződik például az ütemes menetrend kiterjesztése Kelet-Magyarország jelentős részére, aminek köszönhetően ezeken a vonalakon stabilizálódott az utasszám. Távozásával kapcsolatban a MÁV hivatalosan annyit közölt, hogy "az együttműködés nem volt problémamentes, így Devecz az átalakítás és a fejlesztések végrehajtásához nem tudta megszerezni a kellő támogatást."

Mit hoz az új vezér?
Mosóczi: szemben a széllel?

Helyét Mosóczi László veszi át. A már 1984 óta a MÁV-nál dolgozó, eredetileg közlekedésmérnök végzettségű, de MBA-diplomával is rendelkező szakember korábban a pályavasúti üzletág vezetőjeként, majd általános vezérigazgató-helyettesként dolgozott. A vasutasok progresszívebb szárnyát képviseli (például az első, Budapest-Vác közötti ütemes menetrendet az ő támogatásával vezették be), s az amúgy a menedzservonalhoz sorolható, Siemenstől érkezett Heinczinger egyik legfőbb bizalmasának számít. Az egyelőre kérdéses, mennyire lesz képes a vasútnál szocializálódott Mosóczi "szakítani a hagyománnyal", azaz fel tud-e építeni egy hatékony, szigorúan számonkérő és a minőségre fókuszáló szervezetet. A vasúttársaság szerint mindenesetre "elkötelezett az átalakítás és szemléletváltás mellett", és a vezetésével felálló, "a változások iránt elkötelezett új menedzsment révén a MÁV vezetése biztosítottnak látja a reformléptékű átalakítás zökkenőmentes továbbvitelét."

Úgy tűnik azonban, hogy amennyiben Mosóczi valóban komoly átalakításokat kíván véghezvinni, akkor éppen a változásban nem érdekelt, de hosszú évek óta ismert kollégák, jó barátok, sorstársak közegellenállását kell majd leküzdenie.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!