4p

A Big 4 működési elveiről, döntéshozatali stratégiájáról tartott kedden este előadást dr. Oszkó Péter, a Deloitte Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója a Corvinus Egyetemen. Az eseményt a Vezetéstudományi Tanszék és a Menedzsment Fórum közösen szervezte a hallgatók és lapunk olvasói számára.

Oszkó Péter előadásának célja az volt, hogy átláthatóbbá tegye a kívülállók számára a Big 4 cégek működési mechanizmusát, elmesélje annak előnyeit és hátrányait, bemutassa a nehézségeket, melyekkel szembesülni kénytelen egy ilyen méretű cégcsoport.

Legfőbb érték a munkaerő

A Big 4 cégek elsődleges sajátossága, hogy erőforrásaik "egysíkúak": piaci értékük alapját az ott dolgozó munkaerő szellemi kapacitása képezi. Ebből adódóan kiemelkedő a HR feladata, hiszen a cél a munkaerő maximális kiaknázása. Sokan gondolják az ilyen típusú multikról, hogy kizsigerelik az ott dolgozókat, miután deklaráltan is cél az egyetlen erőforrás megfelelő igénybevétele, azonban érdemes a kérdést a másik oldalról is megnézni: sokan vágynak olyan helyre, ahol maximálisan teljesíthetnek, fejleszthetik képességeiket, és ezt a teljesítményt elismerik. Mint kiderült, egy-egy dolgozó betanítására évente átlagosan 1 millió forintot költenek a cégek.

A Big 4 cégek működése a maximális (humán) teljesítésen, és annak maximális elismerésén alapszik. Ennek végső formája a partnerré, azaz tulajdonossá válás lehetősége, ezt megelőzően pedig a folyamatos, akár évenkénti előléptetés. Előnye ennek a tulajdonosi rendszernek, hogy egyrészt motiváló hatással van, másrészt pedig az aktív dolgozók tulajdonosként is jelen vannak a cég életében, és nincs egy kívülálló, tőkével igen, de szakmai hozzáértéssel nem rendelkező tulajdonos.

Mitől big?

A válasz egyszerű, a tanácsadó cégek követték ügyfeleiket, együtt nőttek, és terjeszkedtek velük világszerte. Ez az együttműködés olyannyira kézenfekvő, hogy a Big4-ral együttműködő nemzetközi vállalatok számára szinte kizárt egy helyi szolgáltató választása, tekintve, hogy olyan összetett kérdésekre kell adott esetben reagálni, amire csak a nagy nemzetközi háttérrel, és a különböző szabályzókat és az ügyfél egyéb érdekeltségeit is jól ismerő cégek tudnak hatékonyan reagálni. Ezért alakulhatott ki az a helyzet, hogy a könyvvizsgálói, adó- és pénzügyi tanácsadás piacán a Big4 vállalatoknak nincs igazi versenytársuk, egymást kivéve. A vezetési tanácsadás üzletágban ugyanakkor vannak hozzájuk hasonló, komoly nemzetközi cégek a piacon.

Ki hogy használja ki a helyi adottságokat

A helyi viszonyok kezelésében nagy különbség mutatkozik a Big 4 cégek közt. Van, amelyik igyekszik azokat maximálisan kihasználni, előnyt kovácsolni a helyi ismeretekből, önállóan építkezni, és ezáltal hangsúlyosabb szerepet kapni a teljes vállalaton belül. Ezzel szemben áll az felfogás, miszerint nincs szükség a környezetbe történő integrálódásra, elég megélni a központ által felkínált globális szerződéskötésekből, és csakis arra koncentrálni. Mindkét stratégia életképes és profitábilis.

Egy nagy vagy több kisebb rész

A legnagyobb kihívás ezen tanácsadó vállalatok számára a tulajdonosi koncentráció. Az Arthur Andersen összeomlásából okulva a tanácsadó cégek (és a szabályzó hatóságok) levonták a következtetést: jobban el kell különíteni a tanácsadói és a könyvvizsgálói tevékenységet, és az egész vállalatcsoportot érdemes több önálló részre osztani, elkerülve azt a helyzetet, ami az említett cégnél történt: azaz, hogy egy leányvállalat hibájába az egész csoport belebukjon. Ezt elkerülendő érdemes a globális partnership helyett országonként vagy régiónként önálló tulajdonosi egységet alkotni, és szerződésekkel biztosítani az előírt minőségi feltételeket.

Ebben az esetben viszont gondot okozhatnak a profitkülönbségek, és megkérdőjeleződhet az azonos kiszolgálási minőség is. Kérdés, hogy az egységben rejlő veszélyt kockázatosabb-e felvállalni, vagy az önállósult egységek okozta hátrányokat. Manapság a Big 4 cégek egyre magabiztosabbak, a hibalehetőségeket jobban kiszűrve az egységesülés irányába tesznek lépéseket.

Ennek egyik következménye, mely közvetlenül is hat a gazdaságra, hogy a befektetések is könnyebben válnak átirányíthatóvá olyan régiókba, ahol jobban megéri működtetni azokat. Ez pedig komoly veszélyt jelent a gyengébben teljesítő országokra nézve. Kelet-Közép Európa munkaereje nem a mobilitásáról volt híres eddig, az utóbbi időben azonban ebben a kérdésben is változó tendencia érvényesül, és e két dolog találkozása egyre rosszabb helyzetbe sodorhatja az országot.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!