4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A LIGA Szakszervezetek szerint nem várható, hogy június 29-én egy kétórás figyelmeztető sztrájk erejéig leálljon az ország, miután mostanra egyértelművé vált, hogy a sztrájktörvény lehetetlenné teszi a sztrájkot a közszolgáltatást végző cégeknél. Félpályás útlezárások ettől függetlenül lesznek, a szakszervezetek nem adják fel a küzdelmet a munkavállalói jogok védelméért - közölte a szakszervezet hétfőn.

A LIGA honlapján ismerteti: június 29-én mégsem áll majd le az egész ország, mert a tavaly decemberben "fű alatt és villámgyorsan módosított sztrájktörvény végleg megszüntette a tiltakozás ezen formáját Magyarországon". A munkavállalók gazdasági és szociális érdekeit általában sértő intézkedések ellen igazán a közszférában és a közszolgáltatásokat végző vállalatoknál lehet sztrájkolni, ezek azok a területek, amelyek közvetlenül befolyásolják a kormányzatot. A LIGA szerint azonban mára már bizonyos, hogy a sztrájk valós lehetősége megszűnt ezeken a területeken.

Arra, hogy a bíróság mondja ki a még elégséges szolgáltatás mértékét, még nem volt példa, ennek hiányában pedig a sztrájk nem tartható meg. Ezt a szakszervezet szerint viszonylag könnyű elérni, hiszen a munkáltatónak mindössze tartózkodnia kell az érdemi tárgyalásoktól, amire a bíró kimondhatja: mivel nem történt meg az előzetes egyeztetés a felek között, ő sem foglal állást. A LIGA szerint üdítő példa volna a töretlen sorban, ha a június 29-ére meghirdetett vasutas sztrájkot bírósági döntés értelmében végül meg lehetne tartani.

"Amikor pedig a kormánynak kellene egyeztetnie, ott egész egyszerűen vagy nem teszi, vagy mint jelen esetben is, a meghirdetett sztrájk utánra ad időpontot. Ezzel egyrészt nyíltan törvényt sért – persze büntetlenül –, másrészt kényszeríti a munkavállalókat a fegyverletételre, hiszen ezek után rájuk lehetne sütni a billogot, hogy na tessék, lett volna lehetőség, de mégsem akartak tárgyalóasztalhoz ülni" - fogalmaz a közlemény.

A LIGA szerint a szakszervezetek előtt most már csak egy út maradt: tovább erősíteni a félpályás útlezárásokra való mozgósítást, és egy, a jelentősen megváltoztatott jogi környezethez illeszkedő új tiltakozási stratégiát kialakítani, "mert annyi bizonyos, hogy forró ősznek néz elébe a kormány, hiszen ezzel nincs vége a tiltakozásoknak".

A BKV-nál tervezett sztrájk esetében a Fővárosi Munkaügyi Bíróság június 23-án foglalt állást a sztrájk törvényességéről, és azt állapította meg, hogy a benyújtott kérelem idő előtti, mivel nem egyeztek meg a munkáltatóval az elégséges szolgáltatásról - emlékeztet a közlemény. A szakszervezetek közlése szerint most már látszik, hogy június 29-re nem fog jogerős határozatot hozni a bíróság az elégséges szolgáltatásról.

A szakszervezetek hangsúlyozták: az új sztrájktörvény szerint az összes jogi eljárás alkalmazása esetén hónapokba kerül, amíg egy bejelentett sztrájkról kiderül, hogy az egyáltalán megtartható-e. Ezáltal a törvény jelen formájában ellehetetleníti a munkavállalók sztrájkhoz való alkotmányos jogainak gyakorlását.

Az Autóbusz-közlekedési Szakszervezetek június 23-i ülésükön úgy döntöttek: nem tartják meg a június 29-re meghirdetett 2 órás figyelmeztető munkabeszüntetést, mivel a munkáltatók nem tudtak megállapodni az elégséges szolgáltatásokról. Az elégséges szolgáltatásban történő megállapodás alapvető feltétele a jogszerű sztrájk megtartásának. A szakszervezetek bírósághoz fordulnak, hogy törvényesen megtarthassák a sztrájkot, mivel szerintük a munkáltatók szándékosan nem akarnak velük egyeztetni az elégséges szolgáltatásról. A szövetség utolsó kísérletet tesz arra, hogy lehetőséget kapjon az általa meghirdetett sztrájk jogszerű megtartására. A bíróság elutasítása esetén egyértelművé válik, hogy az autóbusz-közlekedésben dolgozó munkavállalók alkotmányos jogai sérülnek.

A közös sztrájkbizottságot létrehozó két ágazati szakszervezet, az Egyesült Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (EVDSZ) és a Bánya-, Energia és Ipari Dolgozók Szakszervezete (BDSZ) hétfőn közös testületi ülést tartott, ahol két határozat született. Az egyik szerint a június 29-re előkészített sztrájkot - egyhangúan meghozott döntés alapján - felfüggesztik, mivel a döntéshozó testület bízik abban, hogy a kormány által kezdeményezett, július 4-én kezdődő tárgyalássorozat megállapodáshoz vezethet - ismerteti a LIGA közleménye.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!