2p

A nagy, 10 ezer négyzetméter feletti mega hipermarketek építésének ideje lejárt Magyarországon. A jövőben kisebb, 3000 négyzetméteres áruházakat építenek majd a fejlesztők - jelentette ki Madarász Tamás, a Tesco Global Áruházak Rt. Hálózatfejlesztési igazgatója.

Magyarországon - bár időről időre felröppennek hírek nagy nemzetközi kereskedelmi láncok várható belépéséről - új piaci szereplő megjelenése zöld mezős beruházással nem, csak vállalatfelvásárlással képzelhető el - mondta Madarász Tamás a Budapest Business Journal és a ReSource által szervezett szakmai konferencián. Az ország területe lényegében lefedett a nagy hipermarket-láncok - a Cora, az Auchan, a Tesco és az Interspar - által. Az új belépőknek azzal is számolniuk kell - tette hozzá -, hogy a fejlesztési költségek ma kétszer-háromszor akkorák, mint az 1990-es években, a nagy láncok megtelepedése idején voltak.

A magyarországi hipermarketek elterjedését meghatározta Budapest bevásárlóközpont-ellenes szemlélete - véli a Tesco hálózatfejlesztési igazgatója. Az elmúlt 5-6 évben számtalan meghiúsult kísérlet történt budapesti áruházak építésére, jelenleg is folyamatban van néhány hasonló. A fejlesztőknek igen bonyolult és hosszadalmas engedélyeztetési eljáráson kell keresztülverekedniük magukat s igen gyakori, hogy az ingatlanfejlesztőket költséges infrastrukturális fejlesztésekre kényszerítik. Ennek következménye az a magyar sajátosság, hogy a hipermarketek a budapesti agglomerációban, a városon belül pedig csak shopping centerek részeként létesültek.

Ugyancsak magyar sajátosság, hogy a hipermarketek - amelyek általában 20-30 kilométeres vonzáskörzetben élő lakosság ellátásával számolnak - nemcsak az autós vevők kiszolgálására szakosodnak. Magyarországon ugyanis a vásárlók 10 százaléka a menetrend szerinti vagy külön buszjárattal közelíti meg a bevásárlóközpontot. A jövőben a hipermarketek 3000 ezer négyzetméteren vagy annál is kisebb területen épülnek majd, s számolni kell a hipermarketek "becsomagolásával" - hangsúlyozza Madarász Tamás. Az áruházak a jövőben nem mint önálló egységekként épülnek, hanem különböző bevásárló környezetben létesülnek, a városokon kívül retail-parkok részeként, a városokon belül pedig shopping centerekhez kapcsolódva.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!