3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vasút térnyerésére van szükség, ehhez pedig vonzóvá kell tenni ezt a szállítási formát - hangoztatta egy soproni szakmai tanácskozáson a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Szarvas Ferenc a rendezvényen hangoztatta: a második világháború vége óta vesztő pozícióban volt a vasút: ezen kell most fordítani. Példaként említette, hogy Magyarországon harminc év alatt a vasúti személyszállítás volumene a felére, az áruszállításé a harmadára esett.

Álláspontja szerint érdemi intézkedésekre van szükség, amelyek a vasút felé terelik a megrendelőket, legyen szó útdíjról, vagy annak a - Nyugat-Európában már működő - rendszernek valamiféle átvételéről, amely szerint bizonyos árukat egy meghatározott távolságon túl csak sínen lehet szállítani.

Rámutatott: árban is fel kell vennie a versenyt az egyéni közlekedéssel a vasútnak; ma egy ember egy irányba utazása nagyjából annyiba kerül autóval, mint vasúton. Ha ez az arány két embernél lenne egyező, akkor az "jóval erősebb késztetést jelentene", hogy többen válasszák a kötött pályás közlekedést.

A szolgáltatás színvonalának emelésére is szükség volna. Ha nem is nyugat-európai,de ne is balkáni állapotok uralkodjanak a vasútállomásokon - fogalmazott -, amelyeknek döntő többsége ma ebből a szempontból "a józanul elvárható szint alatt teljesít".

Lényeges elemként említette a gördülő állomány megújítását is, hozzátéve, egy konszolidált közlekedési társaság már részben vagy egészben piaci alapokon is fejleszthet ezen a területen. Megjegyezte:  egy 30-40 éves élettartamú eszköz beszerzéséhez nemigen lehet piaci finanszírozót találni.

Hangsúlyozta: az ötven éves élettartamú síneket és negyven évig szolgáló gördülőállományt kezelő cég komoly működési tartalékokat tudna feltárni, ha előre tervezhetne.

Dávid Ilona, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) elnök-vezérigazgatója a konferencián köszöntőjében hangoztatta: a két vasúttársaság nem egymással van versenyben, hanem az egyéni közlekedéssel.

Az elnök-vezérigazgató arról számolt be, hogy nagyobb zökkenők nélkül sikerült átvennie a GYSEV-nek a hónap elején a MÁV-tól átkerült pályavasutakat.

Elmondta azt is, hogy a meglévő három mellé hét Jenbacher motorkocsit vásároltak, amelyek menettulajdonságai és a kényelmi szempontok alapján is jobbak azoknál a szerelvényeknél, amelyek eddig jártak ezeken a vonalakon. Alkalmasak a 120 kilométeres tempóra, több utast tudnak szállítani, jobban gyorsulnak, intenzívebb és csendesebben fékeznek. Nagyobb súlyuk miatt pedig baleset esetén biztosabb pályatartásuk - sorolta Dávid Ilona.

Szólt arról is: az új vonalakon is közlekednek majd az ÖBB-től vásárolt Schlieren vagonok, amelyekhez igénybe veszik a MÁV-Trakció szolgáltatásait; cserébe a GYSEV a mostaninál több vontatást vállal a másik társaság IC-vonatainál.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!