4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szokásunktól eltérően most a Miniszterelnökség közleményét változtatás nélkül közöljük.

A mindenkori kormányok számára mindig is kiemelt terület volt a turisztikai ágazat, hiszen magas a szektor foglalkoztatási potenciálja. Körülbelül 200 ezer család közvetlen megélhetését biztosítja, és hozzájárulása az ország GDP-hez sem elhanyagolható (mintegy 10%). A turisztikai fejlesztések között már korábban is számos esetben helyet kaptak a felcsúti kisvasút fejlesztéséhez hasonló beruházások. Ilyen fejlesztésként indult Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter 2008 júniusában tett bejelentése nyomán a Szob-Nagybörzsöny kisvasút teljes, turisztikai célú helyreállításának második üteme is. Magyarországon 21 kisvasút közlekedik, összesen 380 km hosszan. A legrégebbi a „Zsuzsi” kisvasút (133 éve üzemel).

2007 óta 900-nál is több kiemelt eljárás keretében kiválasztott projekt megvalósítása indult meg, összesen 4000 milliárd Ft-ot meghaladó támogatási összeggel. Ezek között meghatározóak voltak a közlekedési projektek (mintegy 2800 Mrd Ft). A Közép-Dunántúli régió mellett a Közép-Magyarországi, az Észak-Magyarországi és az Észak-Alföldi régióban is valósult már meg kisvasút-fejlesztés uniós támogatással.

A 2007-2013-as programozási időszaknak 6 hasonló pályázata volt, amelyek jó része még a 2010 előtti kormányzat döntésének köszönhetően kapott támogatást:

  • „Márianosztra - Nagyirtás közötti kisvasút turisztikai célú helyreállítása” (600 millió Ft),
  • „A Szilvásváradi Állami Erdei Vasút fejlesztése” (379 964 578 Ft),
  • „A Lillafüredi Állami Erdei Vasút ökoturisztikai fejlesztése” (206 170 555 Ft),
  • „Kisvasutak turisztikai célú fejlesztése a Börzsönyben”(286 825 252 Ft),
  • "Értékek találkozása" - "ZSUZSI" Vasúttal a természetbe” (392 890 015 Ft),
  • "Daruvonulás Hortobágyon" A Hortobágy-halastavi kisvasút továbbfeljesztése és új ökoturisztikai attrakciók létrehozása” (286 825 252  Ft).

A felcsúti kisvasút-fejlesztés illeszkedik ebbe a koncepcióba. A fejlesztést lehetővé tevő pályázati felhívás célrendszere teljes egészében összecseng a korábbi, hasonló pályázati kiírásokkal. Tehát nem öncélú turisztikai fejlesztésről van szó. Ellenkezőleg, inkább elvárás, hogy a projekt a régió meglevő turisztikai adottságaival összhangban, azokra építve valósuljon meg. A felcsúti kisvasút nem új nyomvonalon valósul meg, hiszen a terület egy részén korábban is volt vasútvonal.

A kiemelt felhívás fő célkitűzése a régió turisztikai adottságaival összhangban és azokra építve a turisták igényeihez kapcsolódva innovatív, magas színvonalú, egyedi, önálló vonzerővel bíró turisztikai termékek kialakítása.

A felcsúti kisvasúttal kapcsolatban a híresztelésekkel ellentétben ellenőrzési vizsgálat nincs folyamatban.

A jövőben nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is egyre erősödő hangsúlyt kapnak a környezetbarát közlekedési módok, melyekkel egészségesebb élet és fenntartható fejlődés biztosítható. Valós alternatívát a vasútfejlesztéssel lehet nyújtani a közúti szállítás és személyforgalommal szemben. A távlati cél a vasúti közlekedés, ezen belül a keskeny nyomtávolságú vasutak (kisvasutak), mint környezetbarát közlekedési mód terjedésének ösztönzése a lakosság széles körében.

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnak kell elkészíttetnie egy Országos Kisvasúti Koncepciót, melyben felmérik Magyarország keskeny nyomközű vasútvonalainak fejlesztési lehetőségeit.

A részletesebb vizsgálatokhoz pilot projektként elő-megvalósíthatósági tanulmányok készülnek az alábbi kisvasutak fejlesztési lehetőségeiről:

Nyírvidéki Kisvasút (Szabolcs- Szatmár- Bereg megye)
Kecskeméti Kisvasút (Bács-Kiskun megye)
Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút (Somogy megye)
Zsuzsi Erdei Vasút (Hajdú-Bihar megye)

Ezen vonalak többségének korábban komoly ráhordó, illetve közszolgáltatási funkciója volt a térségben betöltött szerepéből.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!