6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szerencsére doppingbotrány még nem volt az idei olimpián, és még érhetünk el szép eredményeket is, a szponzorokat és marketingszakembereket mégis arról kérdeztük, hogy ejt-e csorbát a rossz szereplés vagy egy dopping-ügy az olimpiai szponzorok imázsán, vagy tényleg csak a küzdelem, az eszme a lényeg? Ha így van, miért sokkal nehezebb a Paralimpiára szponzort keresni, és miért nem látunk paralimpikonokat a reklámokban, holott küzdeni tudásból ott sincs hiány? Mfor.hu háttér

Jó eredmény, több szponzor
Régen rossz, ha csak a pillanatnyi eredményért reklámarc valaki

Paksy Zoltán, a Saatchi and Saatchi ügyvezetője úgy véli, hogy amennyiben egy cég egy arcra építi a kommunikációját, a cég imázsát természetesen befolyásolhatja, hogy mi történik az adott arccal. Szakmailag kellő mélységgel felépített márka-arc alkalmazása esetében az arc pillanatnyi eredménye nem befolyásolja lényegesen a korábban kialakított imázst. Az összképet számos más, az arc által is hordozott érték is meghatározhatja, és jobb is, ha ezeket mind figyelembe veszi a hirdető, ugyanis kockázatos valakit csak a pillanatnyi sikerei alapján reklámarcnak használni.

Ebből következően, Paksy Zoltán szerint az olimpiai csapat teljesítménye nincs igazán hatással a szponzorok számának növekedésére, vagy éppen elpártolásukra. Amikor egy vállalat az olimpia vagy éppen az olimpiai csapat támogatása mellett teszi le voksát, ezzel a küzdelem, a sportszerűség, a nemzeti összefogás, és az olimpiai elvek mellett is kiáll.

Elfordulnak a szponzorok

Gablini Gábor, az Gablini Autókereskedés tulajdonosa szerint azonban természetes, hogy komoly az összefüggés a szponzoráció, és az eredmények között: "hiszen, ha rosszul szerepelnek a sportolók, nem jutnak be az elődöntőbe, döntőbe, akkor eleve jóval kevesebb megjelenésre van lehetőség. Másrészt pedig a sikeres csapat támogatása tovább erősíti a bizalmat és az ismertséget a szponzor irányában."

Multik a magyar összefogásért

Amiről gyakran el is felejtkezünk, hogy a küzdelem, siker, és sportszerűség – mely elveket leggyakrabban hangoztatják a szponzorok támogatásuk magyarázataként – mellett az is fontos szempont egy multinak, hogy kiállhat a magyar összefogás jegyében Magyarország mellett.

Az ezüst is tud aranyként csillogni?

Az elvek mind szépek és jók, a szponzoráció azonban üzleti alapon működik, egy sportoló reklámértéke a saját, és a többiekéhez viszonyított sikerétől függ: az érem csillogása határozza meg, hogy mennyit hívják szerepelni a médiába, különböző eseményekre. Persze, ha nincs, vagy kevés az aranyérem, az ezüst és a bronz is csillog annyira e tekintetben, mint az arany.

Nagy Bálint, a Vodafone kommunikációs igazgatója úgy gondolja: "egy személy mellett letenni a voksot mindig magában hordja a rossz szereplés rizikóját. Vannak hullámhegyek és völgyek. Persze, ha a sikertelenség tartós, borítékolható a válás, de ebben sincs semmi különös. Egy cégvezetőtől is megválnak, ha tartósan nem teljesít."

Dopping: kérjük vissza a pénzt

A doppingolás az olimpiai elvek arcul csapása – véli Paksy Zoltán. "Éppen ezért kérném vissza a pénzemet egy szponzor helyében egy esetleges doppingbotrány után." Ugyanígy gondolja ezt a T-Mobile, Gablini Gábor és Nagy Bálint is.

Gablini Gábor szerint egy józanul gondolkodó szponzor, a tisztességes teljesítményt támogatja, és várja el. Egy negatív környezetben a néző számára nem erősödik a szponzor imázsa, ez pedig ellentétes a szponzoráció szellemiségével.

Akadnak azonban olyan cégek is, mint például a Szerencsejáték Zrt., mely vállalat vezetői úgy vélik, kiállnak a magyar csapat mellett, és csak egy szinte szóba sem jöhető, elsöprő nagyságú dopping-ügy kapcsán gondolkoznának el a további szponzoráción – derül ki Feldmájer Sándor, szponzorációs igazgató szavaiból.

Pedig küzdeni a paralimpikonok is tudnak

Szomorú, hogy hazánkban ennyire nem áll a média a Paralimpia mellé, hiszen, ha több szereplési lehetőség jutna a paralimpikonoknak, a szponzorok is szívesebben szegődnének melléjük. Míg az olimpiai élsportolókat szétszedik a támogatók, a paralimpiára nagyon nehéz megszerezni a szükséges pénzt. Ha sikerül, az éppen arra elég, hogy kijusson a csapat, arra már kevésbé, hogy fejlődhessen, és korszerű felszereléseket szerezhessen be.

Az esemény helyszínei ugyanazok a létesítmények, mint az Olimpián, a doppingvizsgálatok is ugyanolyanok, és a kvalifikációs rendszer is azonos. Ma már elválaszthatatlan egységet alkot a két esemény, azzal a különbséggel, hogy a Paralimpia méltánytalanul háttérbe van helyezve ahhoz képest, hogy a világ második legtöbb embert megmozgató sporteseménye, ahol 160 ország 4200 sportolói mérik össze erejüket két hét alatt. Ez ellen igyeszik tenni a K & H Bank is, azáltal, hogy az anyagi támogatásán kívül egy parasport fotópályázattal is közelebb kívánja hozni ezt a területet az emberekhez.  

Gömöri Zsolt, a Paralimpiai Bizottság elnöke szerint elkeserítő a helyzet, alig akadnak szponzorok, a megkeresésekre szinte mindig visszautasítást kap a bizottság, holott például a magyar csapat vívásban is, dzsudóban is esélyesebb, mint az olimpiai csapat, EB és világbajnokokkal kvalifikálták magukat a magyar paralimpikonok.

Az elnök bízik benne, hogy az emberek, és a média hozzáállása talán változni fog. Egy friss felmérés szerint a mai huszonévesek nyitottabbak a fogyatékkal élőkre, mint a 35-55 éves korosztály, akik úgy szocializálódtak, hogy nem is igen találkoztak fogyatékosokkal. Remélhetőleg, ez a nyitottság a fiatalok részéről előrelendíti a Paralimpia elismertségét is, és ezáltal szponzorokat is könnyebb lesz találni. Harmadik tényezőként pedig a nagyobb szponzorok, úgymint például: K & H Bank, Vodafone, Skála Csoport, Brokernet úttörő munkája megnyítja az utat más támogatók felé is. 

Munka mellett sportolnak

Érdekes információ, hogy a Paralimpián induló sportolók mindegyike munka mellett készül fel a versenyekre, mivel csak a sportból megélni nem tudnak, a segély pedig semmire nem elég. Így rájuk pont ugyanannyira, - ha nem még inkább - jellemző a küzdés, az akaraterő, a kitartás, mely jellemzőket említenek a szponzorok, amikor a sportolók támogatásáról esik szó.

Azért szerencsére akad olyan cég is, mely a felelős társadalmi viselkedés részének tartja a Paralimpia támogatását. Nagy Bálint még azt is el tudja képzelni, hogy a jövőben egy paralimpikon képviselje a céget, mint reklámarc. A gond csak az, hogy még nem érett meg rá a helyzet. "Ugyanis az egyéni támogatás az ismertségnek szól. Annak, hogy valaki a csapból is folyik, kedvelik az emberek, a tömegek, és ráadásul még az adott márka képet is megszemélyesíti. Paralimpikont egyelőre még nem sztárolnak, mindössze ez lehet az akadálya. Ugyanakkor érdekes lenne egy ilyen példaértékű, vonzó személyiséget egy cégnek felépíteni. Nem is rossz ötlet..." - mondta Nagy Bálint.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!