3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyre több magyarországi menedzser kerül kulcspozícióba a nemzetközi cégek hazai leányainál, azonban itthoni pályán még meglehetősen ritka a "nemzetköziesen" gondolkodó vezető - mondta az mfor.hu-nak Dr. Poór József. A Mercer Human Resource Consulting ügyvezető igazgatója lapunknak a MABEC szerdán lezárult, két napos konferenciáján nyilatkozott.

Régióban kell gondolkodni a cégvezetőnek

Az olyan nagyvállalatoknál, mint a GE, állandó a külföldiek száma, és a japán cégeknél is kötelezően előírt, hogy a létszámon belül 10 százalék legyen a saját ember. A környező országokhoz képes Magyarországon több kulcspozíciót töltenek be magyar menedzserek. A szakértő szerint a hazai üzleti kultúrát globálisan mégsem tekintik dominánsnak, aminek fő oka, hogy kevés a "nemzetköziesen" gondolkodó menedzser. Ennek alapja: alázattal közelíteni minden szituációhoz, a nemzetközi eseteket is jól ismerni, adott esetben példaként felhozni, illetve a helyiek nyelvét elsajátítani.

"Általános hibánk, hogy nem kommunikálunk elég értelmesen, anyavállalati szintre visszük nézeteltéréseinket, hadarunk, felkészülés nélküli előadást tartunk, lebecsüljük a környező országok szláv nyelvének ismeretét" - mondta. Ezekre a hiányosságokra, illetve a regionális gondolkodás nem kellőképpen való elterjedtségére is visszavezethető, hogy még a középnagyságú multi cégeink sem tudnak egyetlen területen sem világelsők lenni, bár az utóbbi években ebben a tekintetben kedvező folyamat indult el, tette hozzá.

Régióban kell gondolkodni a vezetőnek

2003-2004-ben például - a MATÁV macedóniai és az OTP horvátországi terjeszkedésének évében - a régióban Oroszországon kívül Magyarország volt a második legnagyobb tőkekihelyező (1,58 milliárd dollár). A fő expanziós terület a magyar cégek számára a határokon túli magyar területek (MOL, Borsodchem, Csepeli Papír). A szakértő szerint a nagyvállalatok a terjeszkedéssel utat nyitnak a kis- és középvállalatoknak, akik a magyar vidékeken túlra már csak nagy nehézségek árán képesek továbbjutni. A nagyvállalatok azonban, például amerikai partnerkapcsolatokkal, akár az arab országokban is tudnak terjeszkedni.

Az itthoni cégvezetőknek - Magyarország méreteiből adódóan - mindenekelőtt régiós összefogásban kellene gondolkodniuk. Szlovák munkaerő nélkül például a Suzuki gyár munkaerő-ellátása is akadozna. Dr. Poór szerint érdemes együttműködni a nemzetközi tőke idevonzásában, az üzleti szempontból "szűz területek", mint például Ukrajna adottságainak kihasználásában.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!